Bestaan er ook bachelor opleidingen over autisme?

Ik vroeg me af of er ook bachelor opleidingen over autisme, ASS,... bestaan. Ik heb afgelopen academiejaar het 1ste jaar ergotherapie erop zitten, maar dat was niet zo goed verlopen, en omdat ik zeer geïnteresseerd ben in autisme was ik opzoek of er ook bachelors zijn, maar ben er nog geen tegengekomen. Wel banaba's of postgraduaten.

Ik heb afgelopen week, een week vrijwilligerswerk gedaan bij kinderen, tieners & jongeren met autisme, ASS,.. en dat heeft lag me helemaal, en gaf me zoveel positieve energie.

Weet iemand of er bachelors of opleidingen over autisme bestaan, waar voor je niet eerst een bachelor of master moet hebben? Of bachelors die goed zijn als vooropleiding voor een banaba of postgraduaat over autisme?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien moet je eerst werk zoeken wat je wil doen en dan gaan kijken welke opleiding je daarvoor moet doen. Lijkt mij een betere volgorde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil gewoon werken met kinderen, tieners, jongeren met ASS in een instelling, een school, in de thuiszorg,... Waar weet ik nog niet, enkel dat ik met autisme wil werken. Voorlopig heb ik er een beetje ervaring mee in een speelpleinwerking en in op kijkstage geweest het buitengewoon lager onderwijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hogeschool Utrecht biedt een post HBO opleiding autisme.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook HBO SPH gaan doen, een leuke opleiding waar autisme veel in voorkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea, ik heb zelf sph gedaan. In de opleiding zelf kwam toen weinig autisme in voor. Wel in mijn stage / werkplek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom niet gewoon de pabo en daarna specialiseren in autismeklassen in het speciaal onderwijs? Verder zou je leraar voortgezet kunnen worden en je dan specialiseren tot autileerkracht. Op de school van mijn oudste is er zo iemand. Kinderen met autisme kloppen bij hem aan en hij helpt ze met van alles.

Antwoorden (2)

Ik heb op google een opleiding gevonden: http://www.convenantautisme.nl/deskundigheidsbevordering.html?mnu=tmain700
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. Als je die richting op wilt dan is de HBO-opleiding Sociaal Pedagogische Hulp (SPH) aan te bevelen.
Als sociaal pedagogisch hulpverlener help of ondersteun je mensen in hun woon- en leefsituatie. Vaak gaat het om mensen die door bijzondere omstandigheden, beperkingen of belemmeringen niet (volledig) zelfstandig kunnen functioneren. Zelfstandig wonen, werken, zorgen voor de dagelijkse dingen en samenleven met anderen is voor hen vaak een probleem. Daarom krijgen zij ondersteuning, begeleiding of opvang. Bijvoorbeeld in een instelling, een dagactiviteitencentrum, een werkproject of begeleid wonen-project. Als sociaal-pedagogisch hulpverlener (SPH'er) zorg je voor deze professionele hulp en ondersteuning. De SPH'er activeert en organiseert, maar altijd in een hulpverleningssituatie.

Je kunt de hbo-opleiding SPH bij 22 hogescholen volgen. Er is zowel een voltijd, deeltijd als een duale variant.
Amadea