Wanneer ben je cum laude geslaagd?

Ben je cum laude geslaagd als je gemiddelde een 8 is, of als je voor alle vakken boven de acht hebt gehaald?
Ik heb net via examenblad m'n examens een punt kunnen geven en ik kom uit op een 7,7 wat een 8 wordt, ben ik dan cum laude geslaagd of niet ?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (1)

Dit verschilt per instituut.
De precieze eisen voor het predicaat cum laude verschillen per instituut.

Aan de Universiteit Leiden geldt het judicium cum laude voor een gemiddelde van een 8,5 of hoger.[2] Deze regel is ingevoerd per 1 september 2009 om een einde te maken aan de situatie dat de verschillende faculteiten afwijkende regels hanteren.

Aan de Faculteit der Exacte Wetenschappen op de Vrije Universiteit Amsterdam mag geen enkel cijfer lager dan 7 zijn [3].

De geneeskundestudie in Rotterdam (Erasmus Universiteit) kent het predicaat 'cum laude' toe bij een gemiddeld cijfer van 8,25 of hoger. Voorwaarde is ook hier dat er niet lager dan een 7 is gescoord en deze cijfers dienen bij de eerste poging behaald te zijn. Ook de andere opleidingen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam kunnen het predicaat 'cum laude' toekennen aan bachelor of masterdiploma's. De eisen daarvoor verschillen per opleiding. Echter, de eis van een cijfergemiddelde van 8,25 is bij de meeste opleidingen een primaire voorwaarde.

Aan de Universiteit Utrecht verschilt de regeling per faculteit. Voor de faculteit Sociale Wetenschappen wordt het judicium 'cum laude' afgegeven indien men voldoet aan de volgende voorwaarden: (gewogen) 8 gemiddeld, geen enkel vak lager dan een 7, minstens een 8 voor de thesis die tevens niet mag zijn herkanst [4]. Voor de Bètawetenschappen (o.a. Informatica, Informatiekunde, Wiskunde en Natuurkunde) moet de student (gewogen) een gemiddelde van 8 behalen en de master thesis met minimaal een 8.5. [5]

Aan de Wageningen Universiteit gelden de volgende regels: [6]

het gewogen gemiddelde van alle behaalde cijfers is exclusief de cijfers voor de MSc-thesis en de MSc-stage of tweede MSc-thesis, minstens een 8.00
voor de MSc-thesis van de hoofdrichting is minstens een 9.00 behaald
voor de MSc-stage of tweede MSc-thesis en eventueel een volgende MSc-thesis of MSc-stage is minstens een 8.00 behaald.

In de bron vind je nog meer informatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het basis- en voortgezet onderwijs is een cum-lauderegeling trouwens ongebruikelijk.