Blijf je recht hebben op een basisbeurs als je in 2013 start met een studie en in 2014 kiest voor een andere studie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is nog niet bekend. De plannen van het kabinet om de studiefinanciering om te zetten in een sociaal leenstelsel, zijn nog niet doorgevoerd, dus wat precies de veranderingen zullen zijn, is nog niet duidelijk.

In de brief die Bussemaker aan de Tweede Kamer schreef, in januari staat dat "de maatregelen worden ingevoerd met een cohortgarantie binnen de bachelor- respectievelijk de masterstudie. Nieuwe studenten vanaf collegejaar 2014/2015 gaan onder het nieuwe stelsel vallen alsmede huidige bachelorstudenten, die per 2014/2015 aan een masteropleiding gaan beginnen. Studenten die eerder zijn begonnen aan hun bachelorstudie, kunnen deze studie onder het oude stelsel afronden, studenten die reeds waren begonnen aan hun masterstudie kunnen deze studie eveneens afronden onder het recht van het oude stelsel. Nieuwe studenten kunnen zich voorbereiden op een studie met een beroep op een sociaal leenstelsel met aanvullende beurs."

Er staat dus niet echt duidelijk in wat er gebeurt met studenten die al wel studiefinanciering krijgen, maar een andere studie gaan doen. Ik gok erop dat je dan geen studiefinanciering meer kan krijgen, omdat je met een nieuwe studie begint. Maar zeker weten doe ik het dus niet. Het zal allemaal wel duidelijker worden als de plannen definitief zijn. Voor de zekerheid zou ik maar goed nadenken over je studiekeuze..

Toegevoegd na 1 dag:
Ik weet niet of je het inmiddels gehoord hebt, maar ze willen het hele plan van de basisbeurs voor de bachelor een jaar opschuiven, dus zoals het nu staat blijf je in 2014 recht hebben op basisbeurs als je dan met een nieuwe studie begint.