Val je buiten de boot als je als student niet het studentenleven leeft?

Ik doe volgend jaar eindexamen vwo en ga daarna waarschijnlijk studeren aan de HBO of Universiteit. Ik hoor allerlei verhalen over het studentenleven. Over veel uitgaan en drinken. Nu trekt mij dit helemaal niet. Ik heb het niet zo op veel drinken en ik zit liever een avond voor de tv dan dat ik uitga. Ik wil dan ook sowieso niet in een studentenhuis. Ik blijf of thuis wonen of ik huur een kamertje als ik ga studeren. Maar als ik niet uitga en niet het studentenleven leef ben ik bang dat ik buiten de boot val. Heeft iemand hier tips over?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Natuurlijk val je niet buiten de boot. Welke boot? De drankboot? Het is natuurlijk niet zo, dat je "er niet bij hoort" als je niet drinkt. En het is overigens ook niet zo dat ALLE studenten er maar op los zuipen. Ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken hierom en je zal zien dat je vanzelf mensen (studenten dus) ontmoet of om je heen verzamelt die gelijkgestemd zijn. Zo je doet, zo je ontmoet zeg ik maar zo.

Er is wel het e.e.a. aan info te vinden op het web over de zogenaamde zuipende student. Misschien vindt je het leuk daar eens rond te neuzen. Ik wens je in ieder geval alvast succes met je studie!

http://www.studentenplein.nl/voorlichting/alcohol.html

http://www.studentenplein.nl/studenten/studentenleven.html

En nog een grappig artikeltje gevonden ;-)
http://www.sum.nl/blog/cursus-studententaal/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik proef een beetje uit jouw reactie dat je voor het HBO wilt kiezen omdat je dat meer lijkt in verband met het gebrek aan verenigingen en dat soort dingen. Ik wil jou toch even op je hart drukken dat je jouw keuze daar niet vanaf moet laten hangen en je echt jouw hart moet volgen welke opleiding jou leuk (en vooral nuttig) lijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, het ligt ook een beetje aan de studie maar als jij een studie kiest waar meer dan gemiddeld nerds rondlopen dan hoef je je geen tel druk te maken over dat uitgaan. Doe normaal en kies iets waar je de rest van je leven wat aan hebt. Verder zullen je medestudenten ALS ze dat al doen zich bij verschillende studentenverenigingen aanmelden, het is dus echt niet zo dat ze overdag alleen maar over uitgaan praten.

Andere antwoorden (2)

Buiten de boot vallen doe je zeker niet. Er zijn natuurlijk altijd extreme vormen van studenten vereniging die aan coma-zuipen ect. doen. HBO kent zelfs in de meeste omgevingen maar weinig studenten verenigingen. Als je naar de universiteit gaat kan je je wel aansluiten bij een studenten vereniging van de faculteit. Het geeft een aantal leuke extra's Maar is zeker niet verplicht. Doe waar je je goed bij voelt. Het is immers jouw studententijd, En niet die van een vereniging.

Over op kamers gaan kan in alle kanten variëren, Zo zijn er inderdaad huizen van verenigingen. Maar ook huizen waar je gewoon 'random' huis genoten hebt met wie je je huiskamer en zo deelt. Er zijn zelfs panden waar je gewoon een kamer huurt, en amper tot wel geen contact hebt met je huisgenoten.

Voor elke student is er wel iets te vinden wat bij hem/haar past.

Suc6 met zoeken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zelf had net iets minder dan 20 m2 en betaalde 275. douche en keuken gedeeld. Geen woonkamer. En ik had zelf heeeel veel geluk dit te kunnen vinden. Als het in je budget past zou ik het zeker doen, maar onderschat de prijzen niet
De enige manier waarop je uit de boot kan vallen is door meermaals niet te slagen en daardoor je kansen weg te gooien. Het sociale aspect aan het studentenleven staat daar volledig los van. Tijdens je vrije tijd doe en laat je wat je wil, met wie je wil en hoeveel je wil. Om je sociale leven in het hoger onderwijs vorm te geven kan het helpen om in een studentenvereniging of studentenhuis te gaan, maar da's helemaal geen noodzaak. Er zijn daarbuiten mogelijkheden genoeg om anderen te leren kennen.