Na 3 tijdelijke contracten met vaste uren krijg ik nu een nul uren contract aangeboden. Hoe nu?

Toegevoegd na 2 minuten:
Na 3 tijdelijke contracten met een vast aantal uren per week (28 uur) wil mijn baas me nu geen vast contract geven voor 28 uur, maar wel een nul uren contract. Is dit nul uren contract dan een vast dienstverband? En moet ik qua uren kijken naar het aantal uren dat ik de afgelopen 3 maanden heb gewerkt of kan mijn baas nu opnieuw afspraken neerzetten en me oproepen wanneer het hem uitkomt? Ook ga ik in april met zwangerschapsverlof, hoe zit het dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/carriere-werk/nadat-vrouw-jaar-tijdelijke-basis.291631

Antwoorden (1)

Nee, een 0 uren contract is GEEN aanstelling voor onbepaalde tijd (vast contract).
Het is een wederzijds vrijblijvend dienstverband waarbij beide partijen niets aan elkaar verplicht zijn. De werkgever heeft geen loon doorbetalingsplicht (ook niet bij ziekte van de werknemer) en de werknemer is niet verplicht om opdrachten van de werkgever aan te nemen.

Na 3 tijdelijke contracten heeft je baas echter slechts 2 mogelijkheden:
Of je in dienst nemen wat dan MOET resulteren in een vaste aanstelling. Hij moet je dan een vast contract aanbieden. Iedere andere arbeidsvorm is NIET toegestaan! Dus ook geen 0 uren contract!

Óf ontslag! Je baas besluit dan dat hij je niet in vaste dienst neemt en je bent dan vanaf dan werkloos. Eventueel mag je dan eerst na 3 maanden weer bij deze werkgever met (weer) een tijdelijk dienstverband aan het werk gaan.

Het feit dat je binnen afzienbare tijd een beroep op zwangerschapsverlof zal gaan doen is voor de werkgever waarschijnlijk de reden dat hij je nu een 0 uren contract wil aanbieden zodat hij niet hoeft op te draaien voor jouw loon doorbetaling tijdens je zwangerschapsverlof. Alleen, dat is hem nu wel verboden te doen.
Ofwel hij neemt je aan voor onbepaalde tijd (vast) ofwel het laatste tijdelijke contract eindigt van rechtswege en dan kan jij daar geen verdere rechten aan ontlenen, hooguit een WW uitkering.

Het is een uitwas van een onredelijke wetgeving die het voor werkgevers mogelijk maakt willekeurig werknemers aan te nemen voor kortere tijd en weer te ontslaan zonder dat daar sancties op staan voor de werkgever. Ze mogen dit dus legaal doen.

En als vrouw die ook nog in verwachting is ben je al helemaal kwetsbaar voor deze voor hen legale praktijken.

Dus, pas goed op en accepteer geen 0 uren contract want daarmee verspeel je al je opgebouwde rechten, zowel je recht op WW, als het recht op doorbetaling bij zwangerschapsverlof en ziekte.
Als je functieplaats niet opgeheven wordt bij de werkgever en hij neemt iemand anders aan om jouw functie in jouw plaats over te nemen, dan kun je daar met succes een bezwaar tegen instellen en zonodig een schadevergoeding eisen.
Raadpleeg hiervoor een arbeidsrechtsadvocaat of de vakbond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Bij het op zich goede antwoord heb ik twee kanttekeningen:
Als de werkgever de werknemer oproept om te komen werken, moet de werknemer in beginsel aan de oproep gehoor geven. Behalve als er een gegronde reden is de oproep te weigeren zoals ziekte, een doktersafspraak. De werknemer heeft meestal geen recht op doorbetaling bij ziekte en er is meestal geen recht op een werkloosheidsuitkering. Maar afhankelijk van de situatie soms wel.