Waarom moet je in Nederland minimaal atheneum hebben gedaan om een universitaire studie te volgen, en in het buitenland vaak niet?

In Amerika kennen ze dit systeem helemaal niet, wat is het voordeel van zo'n systeem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
jc54
14 jaar geleden
Na 20 minuten zie je maar, er zijn vele wegen die naar Rome lijden, en meerdere manieren om op de universiteit te komen.

Antwoorden (5)

Volgens mij is dat niet zo, en kan je met meer middelbare school opleidingen naar de universiteit. En vaak kan het ook nog via een omweg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met VWO (atheneum & gymnasium) kun je direct naar de universiteit. De andere optie is de propedeuse van een HBO opleiding te halen. Maar met Havo of VMBO kun je niet direct naar de uni.
In Amerika zijn er verschillende nivo's binnen 1 highschool. Je hebt bijvoorbeeld wiskunde 1 tot 10 (afhankelijk per school). En om tot de universiteit toegelaten te worden heb je de goede vakken nodig (b.v. wiskunde 9 of 10). Ook zul je een test moeten maken (SAT) die bewijst dat je goed genoeg bent.

In Nederland doen we dit ook, alleen splitsen we de verschillende nivo's van vakken uit over verschillende scholen. De test die je in nederland moet doen om te worden toegelaten is het eindexamen van het vwo.

Het voordeel van het Amerikaanse systeem is dat je makkelijker kan kiezen per vak welke nivo je doet. Je kunt biologie op vbmo nivo doen en wiskunde op vwo, of andersom.

Het voordeel van het Nederlandse systeem is dat je met leerlingen samen zit die ongeveer hetzelfde kunnen en met hetzelfde bezig zijn qua vakken. Hiermee stimuleer je elkaar om te leren.

Uiteindelijk is het bij beide systemen zo dat je de juiste vakken in de juiste moeilijkheidsgraad moet doen om tot een universitaire opleiding te worden toegelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een universitaire studie: vwo, atheneum, gymnasium.
Voordeel van dit systeem is dat je goede basis hebt, en dat de kans op goed resultaat hoog is.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt op de uni terecht met een hbo-propedeuse van een aanverwante opleiding.
Zelfs als je geen enkel diploma hebt kun je in Nederland aan een universiteit studeren: De Open Universiteit Nederland. In plincipe hebben ze geen toelatingseisen. Wel wordt bij veel vakken een bepaalde hoeveelheid kennis (bv gelijk aan wiskunde HAVO5) verondersteld.

Het voordeel van het systeem dat de reguliere universiteiten hanteren is dat ze vrij zeker weten dat de studenten die komen studeren de juiste ondergrond/voorbereiding hebben om de studie die ze starten ook af te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet correct.

Zelf ben ik, met louter een HAVO-diploma op zak, toegelaten tot de studie wijsbegeerte middels een zogeheten collocium doctum (geleerd gesprek), in casu een aantal toelatingstoetsen/examens die uitsluitsel moesten geven over mijn (denk)niveau.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, zo kan het ook, goede toevoeging +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet dan toch wel 21 jaar zijn.
Als je jonger bent is het colloquium doctum niet mogelijk.
rose
14 jaar geleden
Da's goed mogelijk, Penny, dat wist ik niet. Dank je. Ik was zelf 24 indertijd.
rose
14 jaar geleden
Wat zijn Kudo's?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt "kudos" om je waardering uit te spreken, een soort complimentje dus. Het wordt in Amerika meer gebruikt dan hier.
Dank je, CGvdB...... ;)