ik heb over 1 week eindexamen en heb examenvrees, Hoe kom ik er vanaf?

Hoi,

ik doe vmbo-T en heb vanaf 17 Mei eindexamens maar ik ben gigantisch bang dat ik het niet ga halen. Ik heb voor iedere vak 2 oefenexamens van 2011/2012 gemaakt en ik was steeds binnen de maximale tijd klaar, gemiddeld scoorde daarvoor: Economie 5.9
Engels: 7.3
Nederlands: 6.6
Duits:6.3
AK:6.4
Wiskunde:4.6
Voor wiskunde maak ik me het meest zorgen omdat ik daar altijd moeite mee heb gehad. Opgaven in het werkboek heb ik meestal goed maar ik kom altijd in tijdnood met toetsen waardoor ik een deel niet afkrijg, ook heb ik moeite met berekenen van ruimtefiguren.
Ik moet minimaal halen (om te slagen):
Economie: 5.0
Engels: 4.0
Nederlands: 6.0
Duits: 5.0
AK: 4.0
Wiskunde: 5.0

Een van de redenen dat ik mij zorgen maak om de eindexamen is omdat ik de oefenexamens op wiskunde na (verrassend) goed heb gemaakt, dus ben ik bang dat ik met de echte examens niet zo hoog zal scoren.

Heeft iemand goede tips voor de eindexamen en is dit wel te doen vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het is volstrekt onlogisch om te denken dat als de proefexamens goed gingen je de echte examens niet zo hoog zal gaan scoren. Het is meer dan duidelijk dat je alle stof goed kent en begrijpt anders had je nooit een goed cijfer kunnen halen voor die proeftoetsen.

Wat je nu moet doen is zoveel mogelijk tijd besteden aan wiskunde en dan vooral het sneller maken van een vraag. Oefen daar zoveel mogelijk in. Vraag anders aan je wiskundedocent nog tips om meer snelheid te maken of andere tips die voor jou van toepassing zijn en vraag of hij nog wat proefexamens heeft zodat je kunt oefenen op snelheid.

Dit komt echt wel goed hoor, heb er vertrouwen in! Examenvrees is helemaal niet zo erg, als je er te makkelijk over denkt is dat vaak slechter.

Besteed je tijd goed aan oefenen, niet aan piekeren!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sporten zorgt er vaak voor dat je rustiger van geest wordt. Mensen die regelmatig sporten ervaren minder snel een situatie als stressvol en kunnen daarnaast beter met de negatieve effecten van stress omgaan. Voortdurende stress kan leiden tot vormen van faalangst en depressie.

Ook voldoende slapen is belangrijk. Zorg dat je elke dag goed uitgerust bent. En voor de tentamen geen stressverhogende voeding nemen, maar wat kalmerende voeding. je kan i.p.v. koffie ook kalmerende thee drinken.

Elke dag goed blijven oefenen op de kennis die je moet hebben is ook belangrijk, maar zorg ervoor dat je dat ook weet te balansen.

Stress is negatief voor je kennisopname. Dus eerst zorgen dat je rustig wordt en je geest makkelijker informatie kan opnemen.

je komt er wel.

Veel succes,