heeft het zin om als 40 jarige nog de pabo te gaan doen?

ik ben uitgekeken op mijn huidige job en wil iets anders. is het te laat voor deze switch of zit men straks te wachten op een 44 jarige leraar basisschool?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11K

Antwoorden (15)

je bent nooit te oud om te leren

ik heb een leraar van 64 en die geeft politie opleiding dus waarom kan jij/u geen basisschool gaan doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent degene die bepaalt of iets zin heeft of niet. Kijkend vanuit een praktisch oogpunt; er is grote delen van Nederland een groot leraar te kort dus wat dat betreft zit je goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thank, jij ook.
ik ben het zeker eens met Kevinbogers, je kan altijd besluiten om bijvoorbeeld een deeltijd opleiding te gaan doen dat is 1 dag school en 4 dagen werken, hierdoor doe je meteen je werkervaring al op en dat is zeker nodig. echter blijft wel de vraag of je inderdaad werk zult vinden gezien je leeftijd. ik vind dat echt zo jammer dat dat zo is tegenwoordig, want juist jullie hebben veel levens/werkervaring en ik vind ook dat oudere mensen statiger zijn voor de klas!

Toegevoegd na 7 minuten:
Vind dit wel een leuke vraag want ben zelf net begonnen met die studie. Je kan misschien ook even langs een basisschool gaan en gewoon eens vragen of je er een paar uurtjes mag kijken om te oriënteren of dit echt is wat je wilt! Zo laat je ook meteen een indruk achter en je vergroot je netwerk in dat werkgebied
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje ik heb jou er ook 1 gegeven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg graag gedaan en ik wens je heel veel succes en zeker veel plezier! want het is een super beroep, ik hoop ook echt dat ik dit jaar behaal ivm zware reken en taal toets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat ja hier een link http://www.cito.nl/onderwijs/hoger%20onderwijs/ho_toetsen_pabo/wiscat_pabo.aspx
en deze over de taaltoets http://www.cito.nl/onderwijs/hoger%20onderwijs/ho_toetsen_pabo/taaltoets_pabo.aspx
Op 44 jarige leeftijd, heb je zo'n beetje een 23 jarige carriëre achter de rug, en heb je nog zo'n 23 jaar te gaan. Dus je zit halverwege je werkzame diensttijd, een mooie tijd om van baan te switchen.....
12 jaar geleden
Ja dat heeft zeker zin. Denk zelfs dat je nog gemotiveerder aan de slag zult gaan. Je bent immers nog maar 40 en je hebt nog een heel leven voor je! Volg je hart zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volg uw hart. Dan komt alles goed :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is een zorgelijk tekort aan mannelijk leraren, dus doen die studie, heel veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon doen!!
Bij bij op school zitten leraren en die zitten nu nog steeds door te leren op hun 59ste, omdat ze graag een ander niveau willen gaan doen, zoals op het vwo les geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk kan het, waarom niet ?
Als je je job niet meer leuk vindt zou ik het doen.
Je zou altijd nog kunnen veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn schoonmoeder is onlangs op 46 jarige leeftijd geslaagd voor de pabo..dus waarom niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker ; je bent geen zestien jaar met die studie bezig (medicijnen studeren op je veertigste bijvoorbeeld is carrière-technisch vermoedelijk een minder voor de hand liggende keuze) en als je eenmaal klaar bent, kun je nog MINIMAAL 20 jaar mee, als je tegen die tijd nog met je 65 met pensioen mag.

Juist je leeftijd kan een groot voordeel zijn, mits je nog bent opgewassen tegen de hele dag tussen de kleine kinderen staan. Persoonlijk ben ik altijd erg blij als ik hoor dat mijn kinderen een leerkracht van 40 of zelfs 50+ hebben in plaats van een onervaren jong ding. Ook als ouder heb ik dat in het contact met leraren altijd als een groot pluspunt ervaren. Hoe begaafd eventueel een jong jufje ook is, kwa levenservaring, autoriteit, rust en overzicht kunnen er maar heel erg weinig aan een oudere leerkracht tippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al bleek de pabo in mijn situatie te zwaar, misschien helpt het te weten dat de respons op de pabo enthousiast was en dat het ook voor een toen 50-jarige een mooie ontdekkingsreis werd! Je overwicht in jaren helpen zeker. Succes (en opschieten)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je blij naar je werk ga, dan komt dat positieve ook over op een leerling, dus maak je een mooi verschil in de maatschappij, dus dan heeft het zin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen probleem! Je bent nooit te oud om te leren!

Wel zou ik rekening houden met de beslissing omdat je een tijd(je) uit het leren geweest bent, dat je opnieuw moet gaan leren leren. Het leren zal dan wel lastiger zijn.

Ook zou ik er rekening mee houden dat een basisschool waarschijnlijk jongere docenten voor laten gaan omdat oudere docenten meer kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ligt er aan of je jezelf geschikt vindt als leraar ik kan me voorstellen dat als je huidige werk iets aansluiting heeft met waar je voor kunt leren op de pabo dat je heel veel ervaring meeneemt. en dat je daarmee een goeie leraar wordt
stel je bent nu hovenier dan is je praktijk ervaring natuurlijk meegenomen op een vmbo groen school aan de slag kunt
ik denk dat je je eigen praktijk en levens ervaring mee speelt