normering examen al verwerkt in het cijferlijst van de examenbundels?

In mijn examenbundel heb ik een aantal bladzijdes met cijfers bij een bepaald aantal punten.
Mijn vraag is of hier de normering al in is verwerkt.
Ik denk het niet anders zou je immer niet de volle punten moeten scoren voor 10.0 niet waar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De normering van de examens is pas bekend nadat deze zijn gemaakt door de leerlingen. Hoe slechter de leerlingen scoren, hoe soepeler de normering is en andersom. Wat ze in het boek gebruiken is waarschijnlijk de standaardnormering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zekere antwoord is: Nee, de normering is nog niet verwerkt in de cijferlijst van je examenbundel, want dat is onmogelijk.
Op grond van de behaalde resultaten bij de centrale examens (reacties vakinhoudelijke verenigingen, docenten, leerlingen, analyse en vergelijking referentie-examens) wordt de normering bepaald. Daarbij wordt de zogenaamde normeringsvariabele vastgesteld.

De variabele wordt zo gekozen dat in verschillende jaren even zware eisen aan de kandidaten gesteld worden om een voldoende voor het centraal examen te behalen.

Dus zoals hierboven al aangegeven wordt: pas na het maken van het examen wordt dit vastgesteld. In de examenbundels wordt hoofdzakelijk gewerkt met een standaard normering.