Is het ok om te solliciteren op slippers

Wil m'n birckenstocks aan doen bij een sollicitatiegesprek, kan dit of staat dat raar? Is voor functie van verkoopmedewerker

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (19)

Het kan wel maar het zal geen goede indruk maken. Het ligt ook veel aan de winkel waar je gaat werken, in een grote bekende winkel zullen ze strenger zijn dan in een kleine dorps winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste begrijp ik niet.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bijvoorbeeld de V&D hoef je niet op je slippers aan te komen maar bij een kleinere winkel kan je je al wat meer veroorloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan wie je voor je hebt hoor. In een kleine winkel praat je vaak direct met de eigenaar, en die is een stuk meer betrokken bij de winkel dan een willekeurige V&D medewerker. Maar grote of kleine winkel het ligt er net aan wat de persoon met wie je spreekt ervan vindt. En dat weet je pas achteraf...
Het is tegenwoordig vrij normaal om Birckenstocks te dragen, maar tijdens een sollicitatiegesprek zou ik het niet doen. Geeft geen nette indruk, vind ik zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk laat zien hoe je echt bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft er niets mee te maken. Je moet jezelf wel goed laten zien. Misschien is iemand in het weekend wel een ruige rocker, maar door de weeks een advocaat. Dan is het ook niet echt heel netjes als je op all stars en een ongeschoren gezicht rondloopt, ook al is dat wie je ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laat maar zien wie je bent op de tweede werkdag. Tijdens de sollicitatie en de eerste werkdag kijk je het even aan en ben je gewoon netjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik loop thuis graag in mijn pyjama, dat is hoe ik echt ben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dat dan ook voor een vraag, nou vraag ik je.. Misschien maat beter dat hij op z'n slippers blijft lopen, toch?
Als je deze baan echt graag wil kun je beter geen birkenstocks aan doen. Dit staat niet erg gekleed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je komt niet serieus over op slippers, in de meeste winkels is het niet toegestaan op slippers te werken. Neem het risico dus maar niet, Kies voor een nette schoen, deze mag best hip zijn, ook geen sportschoenen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als verkoopmedewerker, kan je ook geen birkenstock aan. (tenzij je daar gaat solliciteren) Nee ik vind dat je dat niet kan doen. Er komt geen tweede indruk meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent daar om een baan te krijgen. Je moet een beetje je best doen. Er zijn namelijk nog altijd minder banen dan sollicitanten.

Als jij je niet optimaal klaar maakt en beetje op je slippers er heen komt wek je de indruk dat je geen zin hebt om daar te werken, dat je niet gemotiveerd bent om je netjes te kleden.

Aangezien dit een algemene functie is zal de concurrentie hoog zijn. Daarom moet je juist in alles er bovenuit springen, in je antwoorden, in je wedervragen maar ook in je kleding.

Het is een gesprek van 30 minuten tot 1 uur. Je kunt het toch wel opbrengen om in die korte tijd even andere schoenen en kleren aan te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijk bij een sollicitatiegesprek is dat je je spiegelt aan degene die tegenover je zit. Als de interviewer goed gekleed is en jij loopt op slippers dan schep je een 'natuurlijke' afstand..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste indruk is meestal de beste indruk.
Dus ik raad jou aan dit niet te doen.
12 jaar geleden
Birkenstocks zijn niet zomaar slippers. Het zijn nette, stevige merkslipper die ook best netjes staan. Ik denk dat het er aan ligt in wat voor soort winkel je gaat solliciteren. Bij een supermarkt is het acceptabel, maar solliciteer je in een damesmodezaak of bij de Bijenkorf, dan zou ik ze niet aandoen, maar kiezen voor nette, stevige schoenen. En daar zit van alles tussenin. Ga bij jezelf na welke uitstraling de winkel heeft, dan kun je daar je schoeisel op aanpassen. Bij twijfel: geen Birkenstocks. Loop desnoods binnen en kijk naar de schoenen van het personeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
loop een keer voor je sollicitatie naar binnen en neem de kledingstijl over die ze daar ook dragen, grote kans dat ze geen slippers dragen.

Bovendien maak je een goede indruk wanneer je vertelt dat je er al een keer ben
geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt echt aan de baan waarvoor je solliciteert. Op kantoor zou ik het niet doen maar verder. Er zijn hele nette slippers die niet onder doen voor een gewone nette schoen. Ik zou geen goedkope flip-flops aandoen. Het is wel belangrijk dat je je lekker en op je gemak voelt op een sollicitatiegesprek. Dat pikken ze echt wel op als je heel netjes gekleed komt voor het gesprek maar je er helemaal niet prettig bij voelt. Wees jezelf maar houd het wel netjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik zou het ook niet doen. Heel mooi al eerder gezegd: er is maar 1 keer dié eerste indruk.

Het kan weer wel als je bij een schoenenwinkel gaat solliciteren. Ik vond het ook een goede tip om te kijken wat het personeel aan heeft. Dan kan je je stijl idd aan hun aanpassen, en voelt dat vast voor de andere medewerkers ook goed. Zo pas je al een beetje in het team. Maar natuurlijk niet doen als het he-le-maal niet jouw stijl is he!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb (als personeelsfunctionaris) een keer een sollicitante gehad die op slippers kwam. Vervolgens een sollicitatiegesprek gehouden van een uur omdat ik te beleefd was haar direct weg te sturen. Ik heb nog spijt van dat gesprek, zonde van de tijd. Ik had haar gewoon toen ik haar bij de receptie ophaalde direct naar huis moeten sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wilde je haar wegsturen? Op basis van haar uiterlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut! Je uiterlijk is een belangrijk communicatiemiddel. Normale kleding is een teken van respect voor je werk en je collega's (evt. klanten). Het ontbreken daarvan ook! Op slippers naar je werk (laat staan een sollicitatiegesprek) is gewoonlijk onacceptabel - tenzij je badmeester bent. Ik heb helaas veel arbeidsconflicten zien ontstaan omdat mensen de 'ongeschreven regels' op het werk en normale omgangsvormen niet (wilden) begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens.
Nee, ik zal als ik jou was ballerina's aandoen met dit weer. Zijn open, maar ook netjes.
Doe ik ook aan naar mijn werk. :)+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast dat je opzich bij sommige winkels prima birkenstocks aan kan, (goed voor lang staan, goede houding)enzo, maar denk je wel aan de verzorging van je voeten??? Geen vieze eeltplekken, schimmel, nagels goed geknipt enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je dan beter sandalen aan kan doen. Staat netter en is ook minder open denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zelf gewoon dichte schoenen dragen. Alhoewel het ook wel een beetje sneu is om iemand puur vanwege zijn slippers af te wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt af van de cultuur binnen het bedrijf,als het een winkel is waar strandartikelen worden verkocht is er weinig aan de hand, ga je bij een bank achter de balie werken denk ik niet dat dit een goed idee is.