Waarom 'moeten' kinderen zoveel leren?

Vraag van neefje van 4!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja grappig he ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja familie he! ;-)
En hij is bijna 5..

Het beste antwoord

Onder andere om te leren hoe je zelf vragen kunt stellen op internet en het niet aan je tante te hoeven te vragen. ;o)

Daarnaast heeft de regering bepaald dat kinderen tot een bepaalde leeftijd onderwijs moeten krijgen om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen later een baan kunnen krijgen en niet van armoe hoeven te leven. Dat is niet alleen een plicht, maar ook een recht.

Zeg maar tegen je neefje dat kinderen in sommige landen niet kunnen leren omdat ze al op zeer jonge leeftijd mee moeten helpen of werken.

Toegevoegd na 31 minuten:
En je kunt het ook nog neurofysiologisch verklaren, maar dan moet je neefje wat ouder zijn:

In je hersenen zitten enorm veel zenuwcellen. Die moeten onderling met elkaar verbonden worden om effectief te zijn, om het effect te versterken. Bij het leren worden bepaalde verbindingen versterkt en sommige verzwakt. In bepaalde centra kunnen er zelfs meer zenuwcellen komen (er treed verdichting op).

Vooral op jonge leeftijd is dat erg belangrijk. Maar ik zeg daarmee zeker niet dat ze op zo jong mogelijke leeftijd al naar school moeten. Ze leren het beste iets op een manier die past bij hun leeftijd.

Toegevoegd na 36 minuten:
De onderwijsfilosofie hierachter is o.a. verwoord door Maria Montessori en ook in het Dalton onderwijs aanwezig, maar tegenwoordig zijn deze ideeën ook verweven in het reguliere onderwijs (studiehuis).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, maar ook kleine kinderen leren. Bijvoorbeeld babies leren wie ze moeten vertrouwen (papa en mama), ze leren lopen, praten, eten. Dat valt ook allemaal onder leren.

Andere antwoorden (14)

Omdat wij dat willen. We willen dat ze wat betekenen in de maatschappij, dat we trots op hun kunnen zijn, dat ze carrière kunnen maken... En ja, daarvoor moet je wel wat doen.

Toegevoegd na 19 seconden:
Het begint al op de kleuterschool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders blijf/wordt je net zo dom als je tante!

(GRAPJE! GRAPJE!GRAPJE! GRAPJE!GRAPJE! GRAPJE!GRAPJE! GRAPJE!GRAPJE! GRAPJE!GRAPJE! GRAPJE!GRAPJE! GRAPJE!GRAPJE! GRAPJE!)
14 jaar geleden
omdat je beter leert als je jong bent, dus het is niet slim met leren te wachten.
en wat je leert, daar heb je je hele leven plezier van!
14 jaar geleden
Omdat het zo leuk is om vanalles te leren.
En als je een slimme jonge bent kan je tante voortaan alle vragen aan jou stellen ipv hier op de computer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft helemaal niet!
Maar jammer genoeg mogen ze nog niet zelf kiezen.
Omdat ze nog niet veel weten.
Als ze nou eerst eens wat meer leren....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat grappig, Je wordt groter om te groeien door te eten. Dat is in je hoofd een beetje het zelden maar dan leer je. Het is ook voor later ,dan kan je gaan werken wat jij leuk vindt. Je hebt nu al geleerd deze vraag te stellen. Je hebt ook geleerd om te praten. Als je met je vriendjes speelt leer je ook. Je leert elke dag !Dag neefje van 4. Groetjes van Josephina
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha leuk..Ik doe hem morgen de groetjes;-)
Kinderen moeten dingen omdat ze nog niet in staat zijn om voor zichzelf uit te maken wat voor hen belangrijk is. Dat ervaart hij later wel als hij groot is (zeer onbevredigend antwoord voor hem waarschijnlijk, maar ik kan het niet anders uitleggen).

En waarom moeten ze zoveel leren? Op de basisschool leg je de basis voor je algemene kennis voor de rest van je leven. Persoonlijk geloof ik ook dat kennis de sleutel is voor het voorkomen en oplossen van veel problemen. Dat is waarschijnlijk ook de insteek van de NL overheid (die immers het beleid vastlegt wat betreft leren). De ervaring wijst uit dat de meeste kinderen het ook kúnnen leren. De mogelijkheid is er, het kind lijdt er geen schade van, dus zal het resultaat van meer leren uiteindelijk ook beter zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat onze staatssecretaris van mening is dat onze kinderen op steeds jongere leeftijd aan het 'leerproces' moeten gaan deelnemen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Rousseau en ook wel anderen hoeven kinderen niet véél te leren maar uitsluitend essentiële zaken. En van moeten is dan helemaal geen sprake. Ze leren...Het zouden geen kinderen zijn als ze niet zouden leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je als mens zo veel moet leren, daarom... Er zijn zo veel do´s and dont´s, dat het zeker 20 jaar duurt voordat je ECHT een mens bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is omdat als je motto is "ik ben nooit te oud om te leren, dus ik leer het morgen wel", eindigt in een beroep waar je hard moet werken voor weinig. En leren wordt, alhoewel ik het ten stelligste ontken;-), bij het ouder worden telkens iets moeilijker.

Jonge kinderen 'moeten' veel leren, omdat ze daar heel erg 'goed' IN zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een betere toekomst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze nog niet zoveel weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze vooral heel veel moeten leren vergeten.

Toegevoegd na 36 minuten:
En dat leren vergeten noemen we ook wel "opvoeden".