Hoe wordt je algemeen militair arts?

Welke opleidingen moet je na het vwo allemaal doen om AMA te worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst zien dat je ingeloot wordt.

Antwoorden (1)

Je moet al 'gewone' arts zijn. Dan moet je de verkorte officiersopleiding aan het Koninklijk Instituut voor de Marine in Den Helder of aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda met succes afronden en kun je een 2-jarige opleiding starten aan het IDGO ("Instituut Defensie Geneeskundige Opleidingen").

"Sinds 1998 verzorgt het Instituut Defensie Geneeskundige Opleidingen (IDGO) de opleiding tot Algemeen Militair Arts (AMA). Het doel van de opleiding is een officier-arts onder alle omstandigheden zelfstandig effectief te laten functioneren, zowel tijdens militaire operaties als op de kazerne of de ziekenboeg.

Effectief functioneren betekent dat de arts naast voldoende specifieke kennis en kunde, ook thuis is in de complexe Defensieorganisatie en de juiste attitude toont. Op al deze facetten gaat de opleiding uitgebreid in. Er is 1 AMA-opleiding voor zowel Marine, Landmacht als Luchtmacht. De opleiding wordt gegeven door docenten afkomstig van Defensie en daarbuiten.

De opleiding is modulair opgebouwd en omvat onder meer de volgende civiel erkende modules en stages: stage huisartsgeneeskunde; stage spoedeisende hulp; Advanced Trauma Life Support (ATLS); Battlefield Advanced Trauma Life Support; arbeid & gezondheid; forensische geneeskunde; infectieziekten en uitheemse pathologie; gezondheidszorg in ontwikkelingslanden; brandwondenscholing.
Daarnaast bevat de opleiding meer militair specifieke onderwerpen in de volgende modules: militaire psychiatrie; Advanced Cardiac Life Support (ACLS); sportgeneeskunde; geneeskundig luchttransport; medische aspecten van chemische, radiologische en nucleaire oorlogsvoering; hygiëne en preventieve gezondheidszorg; instructiebekwaamheid en presentatietechnieken; Major Incident Medical Management and Support (MIMMS); Diploma of Medical Care in Catastrophies; werkplekstages.
Een voltooide AMA-opleiding kan leiden tot gedeeltelijke vrijstelling voor enkele vervolgopleidingen.

De totale opleidingsduur is 2 jaar, inclusief vakanties. De AMA-opleiding sluit aan op de algemene militaire opleiding aan de Koninklijke Militaire Academie (KMA) of het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM).

Deelname aan de AMA-opleiding als geheel is alleen mogelijk na selectie door de krijgsmachtdelen. Tandartsen en apothekers volgen een aangepast programma. Artsen, tandartsen en apothekers die al in hun functie werkzaam zijn, kunnen afzonderlijke modules volgen."

Toegevoegd na 2 minuten:
VWO -> studie geneeskundie succesvol afronden ('basisarts').
Computoon