Waarom worden er geen etiquette gegeven op school?

Mijn nichtjes en neefjes tussen de 10 en 16 weten niet wat tafelmanieren zijn en ook niet hoe je, je moet gedragen tegen over mensen die belangrijk zijn voor mij ( baas, collega`s) en weten al helemaal niet wat etiquette zijn. Als ik aan hun vraag wat het is, denken hun aan een etiket op een pot groente of een ander product. Ze zijn wel netjes in omgang, ze kennen die regeltje gewoon niet. Ik zou toch denken dat basis behoeftes zijn in de maatschappij!

Toegevoegd na 18 minuten:
Niet alles wordt op onderwijs afgeschoven. Ik kreeg nog muziekles dat hebben ze al niet meer, gewoon rekenen is er niet meer, hoe het koningshuis in elkaar zit leren ze niet meer, zo kan ik nog wel even door gaan. Tussen 10 en 16 jaar is geen basis onderwijs meer en kan dus een apart vak zijn en geen geld, trap er niet in, want op de (geld) banken van de onderwijs instellingen staat meer dan dat Nederland staat schuld heb. Bedenk dat wel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat zijn dingen die je ze thuis bij moet brengen. Daar hebben ze op school helaas geen tijd voor, en het ontbreekt ze aan de middelen.

Misschien omdat dat een hele mooie taak voor de ouders is?! Of hoeven die niets meer te doen aan opvoeding???

Ik heb zelf nooit etiquetteles gehad op school en wist toch best aardig 'hoe-het-moet'. Een stukje opvoeding thuis?

Dat is iets wat ouders hun kinderen behoren te leren!

Etiquette aanleren is een taak van de ouders. Muziek wordt nog gewoon gegeven op school mijn zoon moest laats 'zingen' voor een cijfer (arme juf...:))en hoe het koningshuis in elkaar zit ook, bij geschiedenis En ook het gewonene rekenen de tafeltjes, optellen, aftrekken en op de middelbare school wiskunde. Ik weet niet waar jij dit alles vandaan hebt. Dat jouw neefjes en nichtjes niet weten wat etiquette is niet direct een tekort koming van de school, het niet kennen van tafel manieren al helemaal niet. Ik heb drie zoons waarvan 2 op de middelbare school, ben het wel met je eens dat het onderwijs best beter zou kunnen, maar juist de hoeveelheid vakken die er nu al zijn, zijn een probleem. Hier nóg een vak aan toevoegen maakt het alleen maar lastiger. Mijn oudste krijgt maar een half schooljaar gym omdat de ander helft tijd gemaakt moet worden voor ANW (Algemene Natuur Wetenschappen), Ik vind bv gym belangrijker dan etiquette, want dat leer ik hem zelf wel, voor zover ik dat nodig vind.

Ook ik ben van mening dat het aanleren van 'hoe het moet' de taak is van de ouders. Natuurlijk is het een probleem als de ouders dat niet doen, maar daarmee wil dat nog niet zeggen dat de school die taak over moet nemen. Wat mij betreft hoeven ze ook geen regeltjes te leren over hoe je met elkaar omgaat. Als ze zich gewoon netjes gedragen en u zeggen tegen volwassenen die ze niet kennen, ben ik al heel tevreden. Laat ze lekker nog even kind zijn... Wat betreft je toevoeging: Mijn dochter van 10 zit nog gewoon op de basisschool (nog 2 1/2 jaar te gaan hoor). Mijn zoon van 12 zit wel al op het middelbaar, maar krijgt daar zeker wel muziekles (hij moet aan het eind van het jaar een instrument kunnen bespelen nav notenschrift, hij krijgt ook proefwerken muziek) en ook naast wiskunde, nog aanvullend rekenonderwijs (ja, ook hoofdrekenen), terwijl hij niet slecht is in rekenen. Dit krijgt gewoon heel de klas. Daarnaast krijgt hij ook gewoon les over koningshuis (bij geschiedenis) of wat je ook nog wilt noemen. Het gaat zeker wel op een andere manier dan wij vroeger moesten leren. God zij dank hoeven zij geen rijtjes jaartallen meer uit hun hoofd te leren voor geschiedenis... ;-) Nu zit mijn zoon wel in een Havo/vwo brugklas. Ik kan me van mijn dochter van 14 niet echt herinneren dat zij in de brugklas op deze manier muziek en rekenen heeft gehad, maar dat is dan ook vmbo-niveau. Dat kan dus wel verschil maken... En wat betreft de geldproblemen van de scholen ben ikhet wel met je eens. Geld hebben ze wel, maar geen tijd, geen personeel, etc kan toch een groot probleem opleveren.

Niet iedere ouder heeft van huis uit de etiquette mee gekregen. Niet iedereen komt uit de zelfde sociale kring in de bevolking. Ik bedoel, daardoor is niet iedere ouder in staat om hun kinderen deze regels te leren. Ik vind wanneer wij tegenwoordig jongeren stimuleren om zo veel mogelijk uit hun studie te halen, ze ook in de gelegenheid gesteld moeten wordo vanuit school om de algemene etiquette te leren. Ze moeten zich toch in een zakelijk diner weten te presenteren. Nee, niet iedereen groeit op in de elite.

Ik deny dat dat de taak is van de ouders.

Dan hebben ze bepaalde dingen ook gewoon niet opgepikt. Hier beginnen ze bij de kleuters met simpele dingen als je jas ophangen, handen wassen na het plassen, en met fruit eten wordt er wel degelijk op gelet dat dat netjes gebeurd, niet smakken, je bord leeg boel netjes opruimen. met het overblijven helemaal, gezamenlijk beginnnen, je eet met je mond dicht etc. Toch is de opvoeding voor de ouders, zit iemand (of kan iemand qua leeftijd) niet bij jou op school? Dan is (de vreemde) een U. Gewoon rekenen krijgen ze ook wel degelijk, ik zit met mijn zoon de tafels er in te stampen.muziekles krijgen ze gewoon hoor, misschien niet elk jaar ( bijv. het ene jaar tekenen en het andere jaar muziekles).

Uit mijn lange ervaring: dat zou op een HBO wel moeten eigenlijk, op een universiteit pikken ze dat wel op. In internationale zaken pik je er Nederlanders zo uit. De manier waarop ze een colbert dragen, de manier waarop ze engels spreken en de manier waarop ze zich aan tafel gedragen. Niet slecht, maar boertig.

Omdat opvoeden primair een taak voor ouders is. De school neemt al heel veel taken over, maar er moet ergens een grens liggen. De school gaat ook kinderen niet zindelijk maken of leren hoe ze zich moeten douchen.

Dat wordt wel geleerd op school, niet door de school, maar door de peergroup... De peergroup is de etiquette-oplegger in de buitenwereld en de ouders zijn dat in de binnenwereld... En de school doet dat niet, omdat het zo snel verandert steeds...

Als je ook de omgang,etiquette en gedragregels op school laat geven kun je je kinderen maar beter op een internaat sturen of naar een kamp waar alle jongeren dezelfde gedragsregels aanleren met dezelfde normen en waarden,dezelfde kleding (de laatste keer in Europa waren het bruine hemden.zwarte broeken stevige schoenen en een zwarte halsdoek ) met als gevolg een gedweëe jeugd die rijp was voor de loopgaven. Je beweert dat je neefjes en nichtjes zich niet weten te gedragen,niet weten welke mensen belangrijk zijn voor jou(heb je ze dat wel verteld ?)maar weet jij dat zelf wel als je jezelf in hun leeftijdsgroep zou bevinden? Etiquette is niet gebonden aan personen noch aan leeftijden,je zegt zelf dat ze netjes zijn in de omgang dus daar ligt het niet aan. Je stoort je blijkbaar aan het feit dat ze niet dezelfde etiquette er op na houden dan jij, maar dat is geen reden om alle kinderen over een kam te scheren en de verantwoordelijkheid maar af te schuiven op school. Etiquette is overigeens geen vak welk op school gegeven kan worden omdat deze afhangt van het gezelschap en de situatie waarin je verkeert.(zo is de etiqette tijdens een galabal heel anders dan bij een carnavalsbal)en zulks uit ervaring geleerd zal moeten worden.

Dat zijn gewoon dingen die ze thuis en van hun omgeving moeten leren, niet op school. Dus als je je ergert aan de kinderen om je heen: zeg er dan wat van en leg ze uit wat je van ze verwacht en waarom je dat van ze verwacht. Kinderen die er voor open staan, leren een heleboel dingen vanzelf, zonder dat ze door de school worden geinstrueerd. Etiquette ook: als je er gevoelig voor bent, heb je het in de gaten nadat je er één keer door iemand op gewezen bent. Je leert het meeste door geregeld je neus te stoten. Dat hoef je echt niet aan de school over te laten. It takes a village to raise a child.

Nee, dit deel is meer aan de ouders of opvoeders vind ik persoonlijk. De mate waarin de ouders nog kiezen voor de etiquette zoals omgangsvormen, beleefdheden, tafelmanieren etc. is ook hun eigen keuze. Er zal veel gelegen zijn aan hun eigen opvoeding, de vroeger geldende normen en waarden, maar ook afhankelijk van de cultuur waar ze in opgroeiden. Elke cultuur heeft ook weer andere omgangsvormen en tafelmanieren (denk maar aan de chinezen die hard slurpen en een boer na het eten wel waarderen kunnen :)) en Nederland is behoorlijk multicultureel. Verder vind ik van de hele etiquette maar slechts een vrij klein deel nog past in deze samenleving. Je kinderen een basis meegeven op gebied van beleefdheid en omgangsvormen, wel leren eten met bestek en paar gangbare tafelmanieren, hoort erbij, maar wij leggen de klemtonen toch wel meer op zich sociaal leren op te stellen, hulpvaardig zijn (als een kind even drinken haalt, ook gelijk de anderen even vragen wat ze willen drinken bv) en nog belangrijker: altijd eerlijk blijven naar elkaar!

Tafelmanieren leer je thuis, tijdens het familiediner. Je zou thuis moeten leren hoe met bestel om te gaan, en dat eten iets anders is dan met met een bord op schoot en een vork in je rechtervuist TV kijken. Dat de praktijk vaak anders is ligt niet aan ons onderwijssysteem. Daarnaast ben ik bang dat een aanzet op etiquette te gaan onderwijzen op school op verzet zal stuiten. Binnen Nederland is men eerder wars van dergelijke maniertjes. De Nederlandse cutuur is informeel en de dresscode casual. Wie met gepoetste schoenen in krijtstreepkostuum en een stropdas om op een sollicitatie verschijnt, waar je toekomstig leidinggevende zit tegenover je in z'n Noorse kabeltrui en spijkerbroek, dan zal die persoon zich niet op z'n gemak voelen, en heb je juist door je best te doen je kans op een nieuwe baan verspeeld. Betreffende de financiele positie van scholen; was het maar zo'n feest. Volgens de website van de Algemene Onderwijsbond hebben alle onderwijsinstellingen samen zo'n 10 miljard opgepot, terwijl de staatsschuld van Nederland naar schatting eind dit jaar is opgelopen tot 380 miljad. Da's bijna 40 keer zoveel.

Bronnen:
http://www.aob.nl/i.aspx?p=nws&a=7783
http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/...

dat is geen taak voor school,opvoeden begint thuis

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100