Kun je met een Belgisch BSO diploma naar de universiteit in Nederland?

Zou je met een Belgisch BSO diploma naar de universiteit of hogeschool kunnen in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (3)

Voor zover ik kan zien is BSO in Belgie, wat vmbo in Nederland is.
VMBO-B = ≈ BSO 2e graad
VMBO-K = ≈ BSO/ TSO 2e graad, BSO 3e graad
http://www.helicon.nl/mbo/Scholen/NHB_Deurne/NHB_Opleidingen/NHB_Opleidingen/Instroom_Belgisch_onderwijs

Daar kan je echt niet mee terecht op een academische of hogere opleiding.
Wilt u een hbo-opleiding volgen, dan moet u in het bezit zijn van een havo-diploma, een vwo-diploma of een mbo-4-diploma. Voor toelating tot een universiteit heeft u een vwo-diploma of een propedeuse van een hbo-opleiding nodig.

Met buitenlands diploma naar hbo of universiteit.
Als u een buitenlands of een afwijkend Nederlands diploma heeft, kunt u bij de opleiding van uw keuze informeren naar de toelatingsmogelijkheden.

Hier lees je over vrijstellingen.
Eventueel op basis van leeftijd en colloquium doctum.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/met-welke-diploma-s-kan-ik-naar-het-hoger-onderwijs-ho.html

Maar je vraagt de vrijstelling aan bij de onderwijsinstelling waar u de opleiding wilt volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt naar de universiteit met een Vlaams diploma van secundair onderwijs aso, kso of tso.

Als je bso hebt gedaan moet je het aanvullende zevende jaar 'doorstroming' hebben gevolgd.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Informatief: een diploma secundair onderwijs voor BSO-scholieren kan pas behaald worden als het 7e specialisatiejaar met vrucht werd beëindigd. Na 6 jaar BSO behaal je een getuigschrift. Een getuigschrift geeft geen rechtstreekse toegang tot het hoger onderwijs.
Het NUFFIC en het SBB, de Nederlandse diensten voor gelijkstelling van diploma's, verwijzen buitenlandse studenten door naar hun Nederlandse universiteit of hogeschool. Ook in Nederland zijn hoger onderwijsinstelling eigenlijk 'vrij' om studenten al dan niet toe te laten. Uiteraard zijn er enkele regels die gelijk zijn voor alle scholen, maar voor EU-burgers gelden uniforme afspraken.

Daarom mag je er vanuit gaat dat je met een Belgisch BSO-diploma (dat gelijkwaardig is aan een ASO, TSO of KSO-diploma, behalve als je het verward met een getuigschrift voor 6 jaar beroepssecundair onderwijs. Zo'n getuigschrift is ook in België niet voldoende om toegelaten te worden tot het hoger onderwijs) toegang krijgt tot het Nederlands hoger onderwijs, ALS je daadwerkelijk les kreeg in het Nederlands. De diploma's uit de Franstalige en Duitstalige gemeenschap geven minder eenvoudig toegang tot de Nederlandse onderwijswereld.