Hoe moet ik een keuze maken in een studie als ik het niet meer weet?

Mijn droom was altijd om stewardess te worden.Omdat ik door omstandigheden mijn diploma is die droom 6 jaar geleden komen te vervallen.Nou wil ik de hele opleiding toerisme niet opnieuw doen.Ik ben namelijk al 29 en dan zou ik te lang nog moeten studeren in een opleiding waaruit je nog aansluitende studie moet volgen om te worden in de toerisme wat je wilt.Omdat ik al 3 jaar die opleiding heb gedaan.Heb ik niet nog eens zin omdat hele liedje nog een keer te doen,omdat dat mij dan kog jaren gaat duren en ik nog niet ben wat ik wil.Ik dacht aan een particulieren opleidingen voor stewardess.Maar hier en daar heb ik mij laten vertellen dat dat niet zo slim is en weg gegooid geld is.En dat er ook momenteel en ook de komende tijd nog weinig vraag naar is.Omdat het slecht gaat daarin.Dus dacht om misschien verpleegkunde te gaan studeren.Iets waar ik meer kans in heb.Hier voor moet ik ook nog een toelatings 21+ examen doen om te kunnen worden toegelaten.Het is niet mijn droomjob.Maar beter dan niet werken later of schoonmaak werk te gaan doen.Voor de stewardess moet ik het Engels heel goed beheersen.En heb ook even aan gedacht om een half jaar naar Chicago te verhuizen ( heb daar ook alles voor uitgezocht).Om de taal te
kunnen leren.Goed voor mijn cv en vooral goed omdat ik weer een stapje dichterbij mijn droom ben.Ik ben bang dat ik een keuze maak waar ik later spijt van krijg.Maar het is beter dan waar ik nu in zit.( verpleegkunde)Wat zouden jullie doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het is verstandig om een studie te doen die je veel kans biedt op een baan. Door de crisis is er weinig kans op werk als stewardess en/of in het toerisme. Mensen gaan veel minder op vakantie en als ze gaan kiezen ze voor een bestemming die veel minder ver weg is. In plaats van naar een reisbureau te gaan zoek je tegenwoordig op internet.

De verpleegkunde is natuurlijk wel een heel goede keuze, maar ik begrijp dat je daar niet helemaal gelukkig van wordt. Maar er zijn nog zoveel andere banen in de gezondheidszorg. Omdat mensen steeds ouder worden en weliswaar relatief gezond blijven hebben ze wel veel verzorging nodig en wel op maat, dus aan huis.

Dit biedt natuurlijk heel veel mogelijkheden om een studie te gaan doen en daarna een baan te zoeken. Denk bijvoorbeeld ook eens aan banen als pedicure, ergotherapeut e.d.

Laat je anders eens testen op een bureau voor school en beroepskeuze, informeer eens op scholen voor mbo en/of hbo. Er is vast wel iets te vinden waar je je prettig bij voelt en van welke keuze je later geen spijt krijgt. En je moet je zeker ook niet teveel focussen op een baan die je voorkeur heeft maar die je weinig kans biedt op werk, want dromen zijn ook dikwijls bedrog.

Toegevoegd na 5 minuten:
Kijk ook eens op onderstaande sites
11 jaar geleden
Ik zou de keuze uitstellen tot je zeker bent van je zaak.
Het heeft geen enkele zin een studie te volgen als je niet gemotiveerd bent. Motivatie zit hem in van alles: van 'voelen dat dit beroep jouw bestemming is en daarom verpleegkundige willen worden' tot en met 'veel geld willen verdienen en daarom advocaat van BN'ers willen worden' en alles daartussenin, waar jij warm voor loopt. Jij bent de enige die weet wat je echt wilt. Misschien niet nu, en misschien nog niet precies, maar als je de moeite neemt om dat uit te zoeken kom je vast ergens uit waar je wezen wilt. Neem geen overhaaste beslissing, want een verkeerde keuze is een dure grap.
Kijk of je in gesprek met een goede vriend of vriendin, je zus of een neef of je moeder tot een lijstje van dingen kunt komen waar je goed in bent, een lijstje van dingen die je leuk vindt, een lijstje van dingen die je zou willen kunnen, en kijk dan of je in de match van die drie lijstjes een interessant beroep of een leuke baan kunt ontdekken. Er zijn ook allerlei doe-het-zelf-boeken en bureaus waarmee je je kunt laten helpen.