Mijn (stiefzoon) van 12 heeft adhd en een laag iq, nu is gebleken dat hij wel degelijk kan leren. Is de iq test nu niet achterhaald?

Hij kan aldus wel leren met goede resultaten waneer wij zijn schoolwerk controleren en hem overhoren.
Eerder heeft hij nooit huiswerk begeleiding gehad en waren schoolperstaties zeer slecht.
Helaas woont mijn stiefzoon pas sinds een jaar bij ons.

Bijna zijn hele leven werd gedacht dat hij niet kon leren en dus gedroeg hij zich hier ook naar.
Hij kan het wel, maar momenteel echt met duidelijke begeleiding en hulp.
Vaak is het probleem met hem waneer hij zijn leerwerk ziet, hij door de bomen het bos niet meer ziet en niet weet waar en hoe te beginnen.
Met enige handvatten en ezelsbruggetjes haalt hij uiteinelijk wel een cijfer boven de 8.

Overigens is mij ook de vraag in hoeverre wij hem moeten helpen, we zijn hier best aardig wat tijd mee bezig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet dat ik het erg vindt om mijn tijd hieraan te besteden, integendeel, echter moet hij het ook zelf gaan doen is het streven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw laatste zinnetje is de essentie van het verhaal: uiteindelijk zal hij het zelf moeten gaan doen, en dat is nu net zo verschrikkelijk moeilijk bij een hele groep kinderen. Tot die tijd zul je moeten begeleiden OF beslissen dat hij niet in zeven sloten tegelijk loopt en t.z.t. zelf het licht wel zal zien. Wat verstandig is? Geen idee, hangt van het kind af. Veel kinderen die moeite hebben met plannen, knappen af op school als je ze alles zelf uit laat vinden. Dus houd vol... Als hij begeleiding van jou accepteert is dat prachtig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg wel, dat je jezelf niet overvoert met de begeleiding van het huiswerk! Ik herken deze thuisbegeleiding bij mijn zoon (ASS-Asperger) en weet uit ervaring, dat dit zeer intensief is voor jou als moeder.
Als hij nu, mèt de nodige begeleiding wel kan leren, dan is dat helemaal fantastisch!!! Prijs hem de hemel in, dat zal je vast wel al doen :-)
Misschien is thuisbegeleiding (mede) door iemand anders een idee om jou / jullie wat te ontlasten.
Het lijkt mij nu zaak, om hem enorm te helpen/stimuleren en het plannen op de rails te zetten. Misschien ook in overleg met deskundigen (stichting MEE?).
Dat zelfstandig leren plannen lijkt me nu nog te vroeg, mede omdat hij pas een jaar bij jullie woont en de resultaten dus net zichtbaar worden.
Supersuper Nonamanis!!! Wat heeft die knul met je geboft!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor WendyH, wij hebben het ook geprobeerd maar onze puber accepteerde het steeds slechter van ons zelf dus hebben we uiteindelijk een andere oplossing gezocht, om het thuis nog een beetje gezellig te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Stippel.
Dat accepteren van meneer de puber is hier ook een puntje geweest hoor en soms nog. Maar all over gaat het okee.
Dat is gewoon ook echt moeilijk!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps Stippel: efkes voor de duidelijkheid; was geen kritiek hoor....zóú kunnen dat je dat denkt. Wat niet gaat, dat gaat niet. Ik denk, dat ik te lang alleen ben doorgegaan met begeleiden, langer dan voor mijzelf gezond is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, niet als kritiek geinterpreteerd. Elk kind is anders en het doorzettingsvermogen van elke ouder ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, fijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie wel Wendy en Stippel!
We houden in ons achterhooft dat huiswerkbegeleiding ook een mogelijkheid is in de toekomst mocht dat nog nodig zijn. We kijken het nog een poosje aan om te zien of hij zelf de manier vindt met onze hulp. Wendy echt dankje voor je fijne, mooie woorden!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt al meer over je knul geschreven: je bent die woorden meer dan waard!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)

Het beste antwoord

Een IQ test is een momentopname, dat zegt weinig over het leervermogen van een kind. Kinderen met ADHD hebben meestal een probleem met de concentratie, zijn snel afgeleid.
Maar dat wil niet zeggen dat zij niets kunnen bereiken, vaak zijn er wel degelijk sterke punten, ook op het gebied van school, die punten moeten wel gevonden en gemotiveerd worden, de school en de ouders zijn daarin de beste begeleiders. Steek dus zoveel tijd en energie in deze jongen, als voor jullie mogelijk is, dat kost natuurlijk wel een boel inzet van jullie kant, maar het is wel de moeite waard, omdat deze jongen met jullie hulp nog veel kan bereiken. Vraag voor de juiste aanpak hulp van school, zodat jullie hulp aansluit op de hulp die de school biedt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je opgroeit, zijn je hersenen nog volop in ontwikkeling. Sommige hersengebieden kunnen daarbij in volume toe- of afnemen ten opzichte van de rest van je hersenen. En anders dan dus werd gedacht, kunnen zulke veranderingen wel degelijk tot flinke veranderingen in je IQ leiden.

Toegevoegd na 1 uur:
www.wetenschap24.nl › ... › Noorderlicht artikelen 2011 › oktober 2011
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een iq is niet meer dan een cijfer van je kennis ten op dichte van het gemiddelde, waarbij 100 gemiddeld is. Kennis kun je gedeeltelijk leren of trainen, dus een iq kun je theoretisch verhogen.

Misschien is een cijfer voor je kennis (iq) achterhaald, maar het geeft wel een redelijk beeld ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je er niet bij zegt of hij nu in de brugklas zit of in groep 8. Als hij in de brugklas zit zit hij nu misschien op een redelijk laag niveau met anderen bij elkaar en vaak lukt het dan best nog wel. Als hij nu in groep 8 zit is het zaak om nu eens te gaan praten met of hij nu nog de tijd heeft om te laten zien wat hij in zijn mars heeft of dat hij wordt afgerekend op alle lage cijfers die hij eerder heeft laten zien.

Een IQ test kun je niet echt veel beter maken dan dat je IQ is, wel kun je er op oefenen en het een beetje beter maken maar bij een IQ test kun je wel DENKEN dat je het toch niet kan en door te weinig inzet een lagere score halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zit nu in de brugklas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja als hij nu in de brugklas zit zit hij op zijn plaats en zal hij logischerwijs ook achten kunnen halen net zoals iemand die altijd de beste in de klas was op de basisschool ineens onvoldoendes haalt op het gymnasium. Maar: ga zo door en wellicht kan hij na de zomer een niveau hoger. Stimuleer hem goed en prijs hem de hemel in en help hem met plannen.
Een IQ test meet hoe goed je bent in het maken van de betreffende IQ-test.

Zo'n test is afgestemd op normale persoonlijkheden, het kan heel goed zijn dat deze test niet geschikt was voor jouw adhd zoon en daardoor een vertekend beeld geeft.

Blijkbaar is motivatie en hard werken bij hem een sleutel tot succes. Als je dat kan volhouden zal hij ver komen.

Over je vraag: IQ testen zijn zeker niet achterhaald, maar moeten wel met verstand toegepast en geïnterpreteerd worden. Als je een superintelligente chinees die maar gebrekkig nederlands spreekt een nederlandstalige IQ test voorlegt zal hij waarschijnlijk niet hoog scoren (en andersom ook niet), is de test dan niet goed, of niet goed op de persoon afgestemd? Mij lijkt het duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat mijn advies is om samen met hem te kijken wat hij leuk vindt om te doen als hij goede cijfers heeft gehaald.

Bijvoorbeeld, als hij een 7 heeft gehaald krijgt hij iets kleins, als hij een 8 heeft gehaald krijgt hij iets groters etc.
Dit voer je steeds op zodat er een extra motivatie is voor hem om goede cijfers te halen.

Belangrijk hierbij is wel dat als hij een slecht cijfer haalt, je hem niet afkraakt. Het feit dat hij zijn best doet moet in principe al voldoende zijn.