Als je een 9 voor een vak staat, heb je dan 3 compensatiepunten?

Ik doe eindexamen havo. Momenteel sta ik voor Duits een 9. Zijn dit dan drie compensatiepunten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. De docentenvergadering: de vergadering van docenten, die les geven aan een bepaalde klas, plus de teamleider die de vergadering voorzit. In leerjaren waar het vaste klassenverband ontbreekt moet voor ‘klas’ gelezen worden: ‘leerling’.
2. Tekortpunt(en): het verschil tussen het onvoldoende rapportcijfer en het cijfer 6. Bijvoorbeeld: een 5 betekent één tekortpunt, een 4 twee tekortpunten. Bij de overgang van AH1 naar A2 geldt een andere telling. Zie C2. Het cijfer 4 voor het vak godsdienst geeft in de bovenbouw 1 tekortpunt.
3. Compensatiepunt: elk vak waar voor op het eindrapport het cijfer 7 of hoger is behaald. In de leerjaren 1 t/m 3 levert een vak ten hoogste één compensatiepunt op. In leerjaar 4 en atheneum 5 levert een 7 één compensatiepunt en geven een 8, 9 of 10 twee compensatiepunten. Uitzondering hierop zijn de vakken ANW en godsdienst. Hiervoor levert het cijfer 7 of hoger (dus ook een 8, 9 of 10) één compensatiepunt op.
4. Gerichte bevordering: een leerling wordt bevorderd naar een hoger leerjaar in een andere schoolsoort, b.v. van havo 2 naar vmbo 3.
5. Advies: een onderbouwde uitspraak van de docentenvergadering aan het einde van het schooljaar over de meest passende leerroute voor een leerling. Hierbij wordt naast de resultaten gekeken naar o.a. werkhouding, inzet, interesse, zelfstandigheid en concentratie. Het advies wordt vermeld op het eindrapport van een schooljaar.
6. We maken in klas 1 onderscheid tussen twee groepen vakken:
I. godsdienst, Nederlands, Frans, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, biologie (tvwo: science)
II. muziek, beeldende vorming en lichamelijke oefening (tvwo: drama), techniek

Antwoorden (4)

Let op: bij MIJN school is het zo dat als je zoals jij voor een vak een 9 staat dat je 3 compensatiepunten hebt. Dus dat wordt geteld vanaf de 6.
Wel een mooi eindcijfer, trouwens. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft jouw school een eigen site, daar staat het op. Dit is bij mij wel het geval. Maar even over jouw 9. Bij ons kan je niet meer als 3 compensatiepunten hebben. Dit is onze 'tabelletje':

Cijfer - Compensatiepunt:
6 = 0
7 = 1
8 = 2
9 = 2
10 = 2

Je kunt dus niet meer als 2 compensatiepunten krijgen, maar dat is op mijn school aan de orde. Als je lager als een 6 staat sta je in de min maar dat is vanzelfsprekend. Dit kan wel oplopen tot -5. Voor alsnog raad ik je aan om de bevorderingsnormen/examennormen goed door te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien intern voor tussentijdse overgangen maar niet voor het eindexamen.

"In het schooljaar van 2012-2013 komt er een nieuwe regeling die het behalen van een diploma nóg moeilijker zal maken. Deze nieuwe regeling houdt in dat men op de HAVO en het VWO voor de vakken Engels, Nederlands en Wiskunde maar één onvoldoende mag halen op de eindlijst. Bij het behalen een 4 op de eindlijst is de leerling gelijk gezakt. (...)"

Een 9 voor Duits in combinatie met een 5 voor wiskunde en een 5 voor Nederlands zal leiden tot zakken, terwijl het gemiddelde van deze 3 cijfers wel ruim een 6 is.
Computoon
11 jaar geleden
Bij je eindexamen werkt dat niet meer zo, hieronder de regels, je hebt weinig aan een 9, een 8 is al genoeg om een 4 te compenseren.

Vanaf het schooljaar 2012-2013 geldt ook dat je op havo of vwo niet meer dan één 5 mag halen voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde. Daarna geldt:

Je bent geslaagd als:
alle eindcijfers een 6 of meer zijn; of
1 eindcijfer een 5 is en alle andere eindcijfers een 6 of meer zijn; of
1 eindcijfer een 4 is en de overige eindcijfers een 6 of hoger zijn en als het gemiddelde van alle eindcijfers 6.0 of meer is; of
voor 2 vakken de eindcijfers 4 en 5 of 2 x 5 zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6.0 of meer is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Je zou een 9 nog kunnen gebruiken om een 4 én een 5 te compenseren. Mits die 4 niet is gegeven voor Ne, En of Wi (want: gezakt) en het bij die ene 5 en die ene 4 blijft (want anders: gezakt). Ter controle: 6 vakken: ((9 + 4 + 5 + 6 + 6 + 6)/6) = 6 en dus geslaagd (mits die 4 enz.)