Hoe moet je als ondernemer iemand met 0-uren contract uitbetalen?

Een vriend van me is zelfstandig ondernemer. Hij heeft me gevraagd hem af en toe te helpen met administratie e.d.. Nu willen we dat via een 0-uren contract gaan regelen, maar we hebben geen idee hoe dat dan zit met loonbelasting e.d. afdragen. Het gaat dus niet om het o-uren contract op zich (daarvan zijn genoeg kant en klare voorbeelden te vinden), maar meer hoe dat officieel te maken voor de belastingdienst etc..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De werkgever moet zich aanmelden voor de loonheffingen bij de Belastingdienst. Het formulier waarmee dat moet gebeuren heet, heel toepasselijk 'Melding loonheffingen aanmelding werkgever'.

"Na uw aanmelding sturen wij u een Aangiftebrief loonheffingen. In deze brief staat over welke tijdvakken u aangifte moet doen. Ook staat hierin een loonheffingennummer, dat u bijvoorbeeld moet gebruiken bij het doen van aangifte loonheffingen. Als u voor uw werknemers premies werknemersverzekeringen moet gaan betalen, krijgt u ook een brief waarin staat bij welke sector u bent aangesloten en een brief met het percentage voor de gedifferentieerde premie wga.
Kijk voor meer informatie, bijvoorbeeld over het opzetten van een
loonadministratie, op www.belastingdienst.nl/loonheffingen of lees
het Handboek Loonheffingen. U kunt het handboek downloaden van
onze internetsite. Of bel de BelastingTelefoon: 0800 - 0543, bereikbaar
van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op
vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur."

Als je goed de weg weet in dit Handboek, weet je alles wat nodig is om correct te verlonen maar dan moet daarin wel je interesse liggen en enig administratief inzicht moet toch ook wel aanwezig zijn. Is dat aanwezig, dan zou ik adviseren een cursus PDL (Praktijkdiploma Loonadministratie) te volgen. Want missers op dit gebied kosten veel geld. Vind je dit maar niks of te moeilijk: besteed de loonadministratie dan uit.

Ok, de werknemer meldt zich. Stel de identiteit vast van de werkgever aan de hand van een geldig en origineel ID-bewijs (mag beslist geen rijbewijs zijn) waarvan je een kopie in de loonadministratie bewaart. Laat hem een formulier met alle gegevens invullen die nodig zijn voor de loonheffing, daarvoor is het formulier 'Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen' te gebruiken, ook via de site van de Belastingdienst.

Als een CAO van toepassing is, moet je natuurlijk weten welke. Het jaarloon van de werknemer moet je kennen om het juiste inhoudingspercentage te weten voor gebruik van de 'tabel bijzondere beloningen'.

Maar hiermee ben je er nog lang niet. Er zijn ook weer regels wat er moet gebeuren als een werknemer ziek is.

Misschien niet het antwoord wat je wil horen maar mijn advies is: besteed de loonadministratie uit of volg er een cursus voor (de opleiding PDL is van niveau mbo4 en duurt een cursusjaar.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor alle info en aanknopingspunten voor verdere info!