Kan je van atheneum naar gymnasium?

Ik weet dat je een oude taal erbij moet doen. Stel je laat zien dat je 1 van die talen goed genoeg beheerst. Kan je dan naar het gymnasium?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

In mijn ervaring verschilt dat per school.

Ik kwam ooit halverwege 3 gymnasium door een verhuizing op een school die geen gymnasium had, maar beweerde zowel Grieks als Latijn als facultatieve vakken te onderwijzen op hetzelfde niveau. Toen ik echter de eerste keer deze lessen bijwoonde, bleek dat ze gegeven werden door een theologiestudent die zelf deze talen amper beheerste, die al heel snel concludeerde dat ik dan "verder was dan hij". Tot zover dus mijn idee om de talen bij te houden.

Na anderhalf jaar was ik het zat (om héél veel andere redenen, de school paste gewoon niet bij mij) en besloot ik om over te stappen en de laatste 2 jaar VWO elders te volgen. Omdat ik vooral Latijn erg miste, wilde ik dat graag weer volgen. Ik heb met verschillende scholen contact gehad en met decanen gesproken, en de reactie was heel wisselend. Uiteindelijk kwam ik ergens uit waar de decaan heel simpel stelde: "Als jij denkt dat je in zes weken tijd anderhalf jaar aan Latijn kunt inhalen, moet je dat vooral doen. Laat maar zien dan wat je kunt. Hier heb je het adres van één van de docenten, als je vragen hebt is hij bereid je in de zomervakantie te woord te staan."

Ik had de boeken al, dus kon zo aan de slag. De decaan vond wél dat er een soort 'noodplan' moest zijn, dus ik nam genoeg vakken erbij, of ik meen me te herinneren ook wat vakken die ik gemakkelijk in zou kunnen halen, zodat ik voldoende vakken en uren zou overhouden als ik onverhoopt Latijn toch zou moeten laten vallen. In V5 stroomde ik in na een vakantie lekker blokken, en draaide ik gewoon mee met de Latijnse lessen.

Er waren echter ook scholen die dit absoluut niet wilden toestaan, waar je geen vakken kon volgen die je niet al in eerdere jaren had gedaan. De decaan waar ik uiteindelijk terecht kwam vond dat die ruimte er gewoon moest zijn, en hij vertelde dat het wel vaker voor kwam daar op school dat leerlingen op het laatste moment nog een extra vak erbij wilden doen omdat ze niet voldoende uitdaging hadden.

Je zult dus iemand moeten vinden die de instelling heeft dat als een leerling denkt dat hij iets kan, hij/zij dat ook mag laten zien.

Mocht dit niet lukken, dan zijn er trouwens ook nog wel andere manieren. Je zou ook de vakken zelf in kunnen halen en staatsexamen doen, als je dat leuk vindt. Dan gaat het buiten school om, maar kun je wel lekker je eigen tempo volgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens: voor een echt Gymnasium-diploma moet je beide klassieke talen volgen, dus zowel Latijn als Grieks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Mijn oudste dochter is van 4-Mavo direct overgestapt naar 5 VWO (zonder tussenstap Havo). 6 Weken extra wiskunde in de vakantie en ze mocht door. Met glans haar eindexamen gehaald. Het ligt inderdaad aan de school en je moet je eigen gedrevenheid goed kunnen onderbouwen. Succes.
Lies12 plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wiskunde inhalen als je dat ligt is wel een stuk makkelijker dan Latijn/Grieks inhalen als je dat nog nooit gehad hebt. Verder Lies: tijden zijn veranderd, scholen doen niet zoveel moeite meer voor je. Jij had het al 2,5 jaar gehad ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Latijn en Grieks kunnen je toch ook liggen? Waarom zou dat moeilijker zij dan wiskunde? Ik ben erg slecht in wiskunde, dus ik zou veel makkelijker een vreemde taal kunnen leren (ook één waar ik nog nooit les in heb gehad) dan extra wiskunde. En Pelle: zo oud ben ik nog niet ;-).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier ging het weer over de stap wiskunde van mavo 4 naar vwo 5. Dat is niet te vergelijken met VIER jaar Latijn/Grieks in halen als je dat nooit hebt gehad maar ik denk dat ik mijn punt wel gemaakt heb.
Ivana
11 jaar geleden
Vraagsteller spreekt nergens over '4 jaar gemist'. Eén jaar Latijn en Grieks valt best in te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beter kijken Ivana, vraagsteller heeft havo gedaan en wil naar gymnasium 5! Snap je nu mijn probleem hier? Dat heeft niets te maken meer met jouw voorbeeld en dat van Lies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou mijn voorbeeld niet relevant zijn? De vraag is niet eens of het mogelijk is om die jaren in te halen, de vraag is of - áls je die jaren inhaalt - een school je dan toelaat in 5 gymnasium. Volgens mij is het wel degelijk relevant om te weten dat het volgen van vakken die je in de jaren daarvoor niet hebt gevolgd, op sommige scholen wel en op andere niet zal worden toegestaan. Het gaat inderdaad natuurlijk niet om het inhalen van één jaar; HAVO heeft immers geen klassieke talen. Het is echt wel een flinke kluif, en of ik het aan zou raden om voor een studie geneeskunde zowel Grieks als Latijn in te gaan halen, is een heel andere vraag. Of het mogelijk is, was de vraag. Als je de intelligentie hebt, moet dat mogelijk zijn. Als de school je niet wil toelaten in een gymnasium-klas, zou je zelfs in een tussenjaar Grieks en Latijn in kunnen halen, staatsexamen kunnen doen in beide vakken, en dán instromen in G5. Alles kan, maar het kost wel tijd en de vraag is of het programma dat VS wil gaan volgen nu echt zoveel meer kans geeft om ingeloot te worden dat zo'n onderneming de moeite waard is. Maar dat is een heel andere discussie.

Andere antwoorden (1)

Hoe laat je dat zien als je die taal nooit gehad hebt?

Nee, je kunt niet overstappen als je Latijn en Grieks gemist hebt voor meer dan een jaar maar je geeft niet aan in welke klas je nu zit en hoeveel lesstof je al gemist hebt.

Maar wat maakt het uit? Je hebt die vakken nergens voor nodig.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als je om wat voor reden WEL kan laten zien dat je die taal beheerst is het nog niet wettelijk zo dat je over mag. Dat beslist jouw school of het gymnasium wat je op het oog hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Het is soms zeer zinvol om ook Grieks en/of Latijn te beheersen.
Ik heb er tenminste heel vaak profijt van gehad. Vreemde uitspraak van jou dus. Een mens kan nooit te veel leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke. Ik doe nu havo. Ga volgend jaar naar 5v. Ik wil geneeskunde gaan studeren. Ik wil naar Leiden en daar word een programma aangeboden dat waarin je kan bewijzen dat je een voordeel hebt tegenover alle andere mensen. Alleen om mee te kunnen doen moet je op een bepaalde school zitten omdat er maar heel weinig scholen leerlingen kunnen leveren voor dat programma. 1 van die scholen, die ook nog bij mij in de buurt is. Is het stedelijk gymnasium. Dus vandaar dat ik naar het gymnasium wil. Dat geeft veel voordeel denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noway dat je VIJF jaar latijn even kan inhalen zonder er ooit les in te hebben gehad. Verder heb je helemaal geen Latijn nodig om geneeskunde te studeren. Je kunt beter zorgen voor een gemiddelde 8 op vakken wisk, bio, schei en natuurkunde. Dan pas maak je kans!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana: een beetje profijt hebben is iets anders dan nodig hebben voor wat je wil gaan doen. Vraagsteller heeft geen Latijn nodig voor geneeskunde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb anderhalf jaar Latijn in zes weken ingehaald. Als je goed bent in grammatica en je neemt er de tijd voor, moet het echt wel kunnen. Zéker als je terug kunt vallen op de begeleiding van een docent. Docenten hebben liefde voor hun vak, dus het moet mogelijk zijn om ergens een docent klassieke talen te vinden die je hierbij wil helpen. Eventueel tegen betaling. Ik heb trouwens niet 'een beetje' profijt gehad van m'n Latijn, maar vind het heel erg zinvol voor de ontwikkeling van je inzicht in hoe taal nu eigenlijk werkt. Je móet goed kunnen ontleden voor Latijn en Grieks, en dat betekent dat je er iets aan hebt voor álle vreemde talen die je vervolgens leert. Ik heb er profijt van gehad voor mijn Nederlands, Frans, Duits en Engels, en als je ooit nog een andere vreemde taal wilt leren, heb je er ook zeker iets aan. Daarnaast leert het je een bepaalde logica, omdat je dat nodig hebt bij het vertalen. Nódig heb je Latijn en Grieks niet, dat klopt. Maar om nu te zeggen dat je er niets aan hebt, vind ik echt onzin. Het is een waardevolle manier om jezelf te trainen in logisch denken, en de culturele waarde is ook enorm. Daarnaast was het voor mij gewoon nodig om af en toe les te hebben in een samenstelling met andere leerlingen die dit soort vakken ook als uitdaging beschouwden en dus een bepaalde leergierigheid hadden. Zonder Latijn had ik me bijna letterlijk dood verveeld op school. (Misschien wel heel letterlijk, ik werd namelijk erg depressief door het gebrek aan de intellectuele uitdaging die ik wel verwacht had van de middelbare school.) Het feit dat Latijn geen ingangseis is voor geneeskunde neemt niet weg dat VS blijkbaar meer kans heeft om toegelaten te worden tot de studie van zijn keuze als hij op een bepaalde (gymnasium)school zit. Voor hem heeft het blijkbaar wél waarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toe maar, vergelijk anderhalf jaar TOEN met vijf jaar nu.... Die vergelijking kun je echt maken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wil dus eigenlijk van de havo naar het gymnasium. Dat zal je niet lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom nou zo vijandig, Pelle? Ik deel alleen mijn ervaringen maar. Alles wat ik zeg is dat ik in 6 weken tijd anderhalf jaar aan Latijn hebt ingehaald. Ik ben geen talenwonder, wel redelijk intelligent. Dus als je wat meer tijd neemt, moet je ook 5 of 6 jaar waard aan Latijn kunnen inhalen. Als je de intelligentie hebt om een universitaire studie te kunnen doen, moet je ook één of meer vakken op VWO-niveau kunnen inhalen. In geval van VS is dat een wat langere route, maar daar gaat het niet om. Ik ken genoeg mensen die na het behalen van het VWO-diploma besloten dat ze toch bepaalde vakken nodig hadden voor de studie van hun keuze. Zo ken ik iemand die natuur- wis- en scheikunde in een jaar heeft ingehaald omdat ze geneeskunde wilde gaan doen, en iemand die Grieks en Latijn in een schooljaar tijd (dus ongeveer 9 à 10 maanden) heeft ingehaald voor z'n geplande theologiestudie. De eerste persoon werkte daar bijna fulltime bij en studeerde thuis, de tweede volgde lessen in beide talen. Tenzij je een echt talenwonder bent, denk ik niet dat je zoiets in één zomervakantie moet denken te kunnen. Maar met voldoende tijd is het zeker niet onmogelijk. Als VS bijvoorbeeld een tussenjaar zou besteden aan deze vakken voordat hij probeert in te stromen in V5, én de school akkoord gaat, moet dat kunnen. Ik ga er dan vanuit dat hij niet slecht is in talen, anders zou hij vast de vraag niet gesteld hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gewoon veel zinvoller om de tijd te besteden aan hoge cijfers voor nat, schei, bio en wisk omdat je daarmee direct ingeloot kan worden voor geneeskunde. Latijn heeft geen voordeel bij geneeskunde bij loten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat het meest zinnig is in de loting, dat is een andere discussie. Persoonlijk zou ik geen 4 of 5 jaar aan klassieke talen gaan inhalen voor geneeskunde, omdat je er tijdens de studie weinig tot geen voordeel van zult hebben. Maar VS geeft aan op deze manier wel degelijk meer kans te maken, en vraagt of het mogelijk is om toegelaten te worden als hij het in zou kunnen halen. Mijn antwoord is dan zoals hieronder staat, namelijk dat het verschilt per school.