Kan je van atheneum naar gymnasium?

Ik weet dat je een oude taal erbij moet doen. Stel je laat zien dat je 1 van die talen goed genoeg beheerst. Kan je dan naar het gymnasium?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In mijn ervaring verschilt dat per school. Ik kwam ooit halverwege 3 gymnasium door een verhuizing op een school die geen gymnasium had, maar beweerde zowel Grieks als Latijn als facultatieve vakken te onderwijzen op hetzelfde niveau. Toen ik echter de eerste keer deze lessen bijwoonde, bleek dat ze gegeven werden door een theologiestudent die zelf deze talen amper beheerste, die al heel snel concludeerde dat ik dan "verder was dan hij". Tot zover dus mijn idee om de talen bij te houden. Na anderhalf jaar was ik het zat (om héél veel andere redenen, de school paste gewoon niet bij mij) en besloot ik om over te stappen en de laatste 2 jaar VWO elders te volgen. Omdat ik vooral Latijn erg miste, wilde ik dat graag weer volgen. Ik heb met verschillende scholen contact gehad en met decanen gesproken, en de reactie was heel wisselend. Uiteindelijk kwam ik ergens uit waar de decaan heel simpel stelde: "Als jij denkt dat je in zes weken tijd anderhalf jaar aan Latijn kunt inhalen, moet je dat vooral doen. Laat maar zien dan wat je kunt. Hier heb je het adres van één van de docenten, als je vragen hebt is hij bereid je in de zomervakantie te woord te staan." Ik had de boeken al, dus kon zo aan de slag. De decaan vond wél dat er een soort 'noodplan' moest zijn, dus ik nam genoeg vakken erbij, of ik meen me te herinneren ook wat vakken die ik gemakkelijk in zou kunnen halen, zodat ik voldoende vakken en uren zou overhouden als ik onverhoopt Latijn toch zou moeten laten vallen. In V5 stroomde ik in na een vakantie lekker blokken, en draaide ik gewoon mee met de Latijnse lessen. Er waren echter ook scholen die dit absoluut niet wilden toestaan, waar je geen vakken kon volgen die je niet al in eerdere jaren had gedaan. De decaan waar ik uiteindelijk terecht kwam vond dat die ruimte er gewoon moest zijn, en hij vertelde dat het wel vaker voor kwam daar op school dat leerlingen op het laatste moment nog een extra vak erbij wilden doen omdat ze niet voldoende uitdaging hadden. Je zult dus iemand moeten vinden die de instelling heeft dat als een leerling denkt dat hij iets kan, hij/zij dat ook mag laten zien. Mocht dit niet lukken, dan zijn er trouwens ook nog wel andere manieren. Je zou ook de vakken zelf in kunnen halen en staatsexamen doen, als je dat leuk vindt. Dan gaat het buiten school om, maar kun je wel lekker je eigen tempo volgen. Toegevoegd na 1 minuut: Overigens: voor een echt Gymnasium-diploma moet je beide klassieke talen volgen, dus zowel Latijn als Grieks.

Hoe laat je dat zien als je die taal nooit gehad hebt? Nee, je kunt niet overstappen als je Latijn en Grieks gemist hebt voor meer dan een jaar maar je geeft niet aan in welke klas je nu zit en hoeveel lesstof je al gemist hebt. Maar wat maakt het uit? Je hebt die vakken nergens voor nodig. Toegevoegd na 14 minuten: Als je om wat voor reden WEL kan laten zien dat je die taal beheerst is het nog niet wettelijk zo dat je over mag. Dat beslist jouw school of het gymnasium wat je op het oog hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100