Hoe kan ik een opleiding financieren?

Ik wil graag een opleiding creatief DTP er volgen bij het Mediacollege. Ik heb zelf niet de financiele middelen om deze opleiding te betalen (ontvang een Wajong-uitkering) Heb al contact gehad met het UWV, zei zeggen geen cursussen/opleidingen meer te vergoeden. Mijn vraag: wie weet of er instanties zijn die kunnen bijdragen in de kosten van de opleiding. Wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Afhankelijk van het type onderwijs, kun je recht hebben op studiefinanciering. Als je tenminste nog geen 30 bent en nog niet eerder je recht hierop hebt 'opgebruikt'.

Voor de rest kan het soms mogelijk zijn om ergens intern bij een bedrijf een opleiding te doen: als je werkgever er baat bij heeft dat jij een bepaalde opleiding doet, wil die soms meebetalen aan de opleiding.

Ook is het mogelijk om werken en leren te combineren: dat kan als je een deeltijdopleiding doet waar je bij werkt, het kan met een bijbaantje bij een voltijdopleiding, doordat je een goed betaald stageadres hebt, of door een duale opleiding te gaan doen waarbij je tijdens de opleiding al als leerling werkt in de functie waar je intussen voor opgeleid wordt. Ik weet niet of dat mogelijk is bij de opleiding die jij op het oog hebt, maar omdat je vraag zónder de uitbreiding wat algemener is, benoem ik ook de algemene mogelijkheden.

Je hebt natuurlijk een arbeidsbeperking; anders had je geen Wajong-uitkering. Ik kan natuurlijk niet beoordelen in hoeverre een combinatie van werken en studeren voor jou mogelijk is. Maar je hebt blijkbaar wel mogelijkheden, want in elk geval kun je een opleiding doen. Hoewel dit een enorm moeilijke tijd is om aan het werk te komen en dat dubbel geldt als je een handicap hebt, is het goed om te weten dat er met veruit de meeste beperkingen veel meer mogelijk is qua werk dan veel mensen denken.

Als je geen mogelijkheden hebt om in je eigen financiën te voorzien en je hebt ook geen recht op studiefinanciering, heb je in sommige gevallen nog wél recht op een - relatief goedkope - studielening via DUO (de vroegere IB-groep). Als dat niet kan en alle andere mogelijkheden ook afvallen, dan zou je nog kunnen kijken of er fondsen bestaan die zich richten op de financiering opleidingen voor mensen met een handicap. Sommige fondsen hebben een heel breed omschreven doelgroep, anderen heel smal. Het kan daarom ook afhangen van de handicap die je hebt en de opleiding die je gaat doen of je een passend fonds kunt vinden. Een maatschappelijk werkster of een ergotherapeut kan je hierbij helpen. Ook een studiedecaan weet vaak dit soort dingen wel te vinden.

Steek ook eens je licht op bij het expertisecentrum handicap en studie: http://www.handicap-studie.nl/

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog twee dingen - kort -, kijk even in de reactie want hier past het net niet onder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kúnt natuurlijk ook lenen bij een bank. Dat zou ik alleen iemand in de Wajong niet snel aanraden. Doe dat sowieso alleen als je HEEL zeker weet dat je door die opleiding ook aan het werk kunt komen. En die garantie heb je in deze tijd natuurlijk niet snel. Tenslotte: denk aan de mogelijkheden voor belastingaftrek. Studiekosten die je maakt in verband met je (toekomstige) beroep, mag je opvoeren als aftrekpost. Als je alles zelf betaalt, kom je denk ik al snel aan het drempelbedrag. Je krijgt dan natuurlijk maar een deel terug, maar het kan zeker de moeite waard zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies, dank voor je reactie
Voor studiefinanciering kom ik niet meer in aanmerking maar zo'n fonds, daar kan ik wel wat mee. Goeie tip! Dankjewel!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies, dank voor je reactie
Voor studiefinanciering kom ik niet meer in aanmerking maar zo’n fonds, daar kan ik wel wat mee. Goeie tip! Dankjewel!!