Heel simpel: er is een beperkt aantal lesuren dat een school in een schooljaar kan aanbieden. Een vak extra gaat ten koste van andere vakken. Men moet keuzes maken.

Zo wordt op veel scholen gym, muziek, tekenen en handvaardiheid alleen nog in de onderbouw onderwezen. Puur omdat er lesuren tekort zijn.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat betwijfel ik voor gym, gym is verplicht ook voor de bovenbouw. De andere vakken kies je of je kiest ze niet. De vakken in het gemeenschappelijk deel voor Havo zijn voor iedereen verplicht:
Nederlands
Engels
Lichamelijke opvoeding
Maatschappijleer
Culturele en Kunstzinnige Vorming De vakken in het gemeenschappelijke deel voor VWO zijn voor iedereen verplicht:
Nederlands
Engels
Algemene natuurwetenschappen
Moderne vreemde taal (op Gymnasium: Grieks of Latijn)
Culturele en Kunstzinnige Vorming (op Gymnasium: KCV)
Maatschappijleer
Lichamelijke opvoeding
Daarnaast zijn er drastische bezuinigingen in zowel basis als middelbaar onderwijs. Grotere klassen. Minder zorg begeleiding, soms geen gymleraar meer en ga zo maar door. Dan is filosofie niet een prioriteit en ook niet te betalen. Nog een lesuur is nog meer geld en nog een leraar is nog duurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Filosofie wordt al sinds 1975 op scholen gegeven en je kunt er zelfs examen in doen op het VWO. Veel VWO scholen geven wel een korter periode iets van filosofie en ook op basisscholen wordt het toegepast.

Er is veel discussie over of het verplicht moet worden. Er zijn onderzoeken die aantonen dat kinderen er slimmer van worden maar dat zijn vaak onderzoeken op basisschoolniveau al wordt er niet aan getwijfeld dat dat ook voor de middelbare school op gaat.

Het probleem zit 'm in het nut. Hoewel grote voorstanders zullen zeggen dat je met filosofie overal voordeel aan hebt zeggen de tegenstanders dat filosofie gewoon geen nut heeft. Als je slecht bent in taal en rekenen is het moeilijk om een baan te vinden, als je slecht bent in filosofie maakt dat niet uit. Zeker als het vak inhoudt dat er oeverloos gediscussieerd wordt over of een bloemkool pijn heeft als je die eet, dat voegt niets toe. Citaat uit bron: "Veel zinvoller is les in de harde filosofie, zoals taalfilosofie en logica, om te voorkomen dat de les verzandt in oeverloos gediscussieer. Filosofie is een discipline waarin je nu eenmaal niet over experimenteel bewijs kunt beschikken en waarin alles dus afhangt van de scherpte en de betrouwbaarheid van de argumentatie. Complexe en abstracte onderdelen als logica en esthetica zouden volgens Ankersmit (bron)de gemiddelde scholier niet boven de pet gaan als de docent het maar goed benadert. Filosofie is voor de oriëntatie van een leerling van belang en voor zijn rol als staatsburger. Bij een onderdeel als politieke filosofie, zou een leerling iets kunnen leren over totalitaire systemen en de denkfouten die daarin zitten. Onderdelen als logica kunnen het vermogen van mensen scherpen om zin van onzin te onderscheiden. Filosofie biedt een oriëntatie op jezelf, de anderen en de wereld. "

Op dit moment kun je het dus gewoon volgen op een paar VWO scholen als examenvak maar het is net zo iets als Fries, het heeft te weinig nut om het verplicht te stellen. Ik zie het niet als een urenprobleem omdat je het dus aan kan bieden als examenvak en daar moeten nu eenmaal uren voor zijn. Als je ruimte hebt naast je gekozen profielvakken is er niets op tegen om Fries of Filosofie te nemen.

Toegevoegd na 46 seconden:
Herstel: het is een examenvak sinds 73/74.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het heel zinnig vinden als het op meer scholen gegeven zou worden, in elk geval op het VWO. Misschien niet verplicht, hoewel ik ook dat niet erg zou vinden. Ik ben blij dat ik filosofie heb gehad op de middelbare school: als je een wetenschappelijke opleiding wilt doen, moet je kunnen nadenken over wat kennis en vooral wat 'geldige' kennis is. Je moet kunnen redeneren en je moet de basale principes van logica begrijpen. Ik heb voor mijn studie maar ook op mijn werk soms samen moeten werken met mensen die ondanks het feit dat zij (bijna) een wetenschappelijke opleiding hadden afgerond, totaal niet logisch konden denken en niet begrepen welke kennis al dan niet wetenschappelijk genoemd kan worden. Laat staan dat zij begrepen waarom dit zo zou zijn. De middelbare school waar tijdens filosofie wordt gediscussieerd over of een bloemkool pijn voelt wanneer je hem eet, moet volgens mij nog gebouwd worden. Dat is meer een basisschool onderwerp, waarbij je niet echt van filosofie kunt spreken maar meer een soort van voorbereidend redeneren. Wij behandelden onderwerpen als ethiek, propositielogica en epistemologie (=kenleer). Met name dat laatste vind ik zeer belangrijk voor mensen die een wetenschappelijke opleiding willen gaan volgen, en ik merk het tijdens gesprekken zelfs met collega's vrij snel wanneer zij hier te weinig in gevormd zijn. Ik denk eigenlijk dat je als wetenschappelijke vorming (waar het VWO toch voor bedoeld is!) veel meer hebt aan filosofie dan aan heel veel andere vakken die nu wél verplicht zijn. Voor de HAVO zou het hooguit een keuzevak hoeven zijn; immers de HAVO pretendeert niet leerlingen voor te bereiden op wetenschappelijk onderwijs en wetenschappelijk denken. Het VWO doet dit wél, en zowel logica als kenleer en het kunnen reflecteren over je eigen wijze van redeneren en conclusies trekken is daarin naar mijn idee onontbeerlijk. Hoe meer ik daarover nadenk, hoe sterker ik ervan overtuigd raak dat het op het VWO inderdaad een verplicht vak zou moeten zijn.