Kan ik nog studeren nadat de studiefinanciering word afgeschaft?

Hoi, ik ga binnenkort MBO 4 doen.
Ik heb gehoord dat de studiefinanciering word afgeschaft, ik heb niet zulke rijke ouders en ik ben bang dat ik niet zal kunnen studeren.
Wat moet ik doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Studiefinanciering: Gift of lening? Doe je een mbo-opleiding op niveau 1 of 2, dan is je studiefinanciering een gift. Na je opleiding betaal je alleen een eventuele lening terug. Volg je een mbo-opleiding op niveau 3 of 4? Dan is je studiefinanciering een prestatiebeurs. Haal je je diploma, dan wordt het een gift. Als je je diploma niet haalt, moet je alles (behalve de eerste 12 maanden aanvullende beurs) terugbetalen. Ook je studentenreisproduct valt onder de regels van de prestatiebeurs. De studiefinanciering word niet afgeschaft. Je kunt gewoon gaan studeren.

De studiefinanciering wordt in 2014 geloof ik omgezet naar een studielening. Nu krijg je studiefinanciering dat omgezet wordt als gift als je een diploma haalt. Straks wordt dat niet gedaan en moet je dat bedrag terug betalen. vb: Laten we zeggen dat je aanvullende inwonende beurs hebt voor mbo. Dat is gelijk aan €380. Je opleiding duurt 4 jaar. Dus 48 (maanden) *380= €18240.. Ga je voor 2014 beginnen dan wordt dat bedrag omgezet als je een diploma haalt van een opleiding van 4 jaar. Studeer je in 2014 of erna dan moet je dat bedrag terugbetalen in 15 a 20 jaar(Dat is de norm nu) Natuurlijk is het altijd slimmer om de duo zelf te mailen of te bellen over zulke vragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100