Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de verschillen tussen taalonderwijs vroeger en nu?

Hoi,
Ik ben lerares Spaans. Het valt me op dat als ik lesgeef krijg ik soms toestanden met cursisten van boven de 45 jaar oud. Je voelt hun weerstand in de les. Dit zorgt voor storingen, slechte sfeer, enz. Uiteindelijk komt het: kritiek en opmerkingen. Ze kunnen niet wennen aan de taalmethode. Ze snappen de taalmethode niet, missen "wordjes leren", want zo hebben ze het vroeger geleerd, enz. Momenteel zijn o.a. communicatieve en taakgerichte methoden populair. Methode die ik gebruik is ook zo. Mijn vraag is: hoe leerde men vroeger op school een moderne vreemde taal ? Was dat echt zo anders?
Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja. Veel woorden leren. Rijtjes leren met Duitse voorzetsels en naamvalsvormen. Uitzonderingen op regels. Misschien minder leuk dan de huidige methoden maar wel sneller om de taal goed te leren lezen en schrijven. Maar met de huidige methoden leer je e de taal wellicht sneller spreken alhoewel misschien minder grammaticaal correct.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB ik ben 49 en heb in 4 talen examen gedaan op de Havo.

Toegevoegd na 40 minuten: