Wat zijn de verschillen tussen taalonderwijs vroeger en nu?

Hoi,
Ik ben lerares Spaans. Het valt me op dat als ik lesgeef krijg ik soms toestanden met cursisten van boven de 45 jaar oud. Je voelt hun weerstand in de les. Dit zorgt voor storingen, slechte sfeer, enz. Uiteindelijk komt het: kritiek en opmerkingen. Ze kunnen niet wennen aan de taalmethode. Ze snappen de taalmethode niet, missen "wordjes leren", want zo hebben ze het vroeger geleerd, enz. Momenteel zijn o.a. communicatieve en taakgerichte methoden populair. Methode die ik gebruik is ook zo. Mijn vraag is: hoe leerde men vroeger op school een moderne vreemde taal ? Was dat echt zo anders?
Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja. Veel woorden leren. Rijtjes leren met Duitse voorzetsels en naamvalsvormen. Uitzonderingen op regels. Misschien minder leuk dan de huidige methoden maar wel sneller om de taal goed te leren lezen en schrijven. Maar met de huidige methoden leer je e de taal wellicht sneller spreken alhoewel misschien minder grammaticaal correct.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB ik ben 49 en heb in 4 talen examen gedaan op de Havo.

Toegevoegd na 40 minuten:
Verschillende methodes volgden het stramien dat de les begon met een korte tekst waarin het grammaticale probleem aan bod kwam. Hierna volgde uitleg van de regel en toepassing ervan in allerlei oefeningen. Bij Frans hadden we daarnaast een oefenboekje om zinspatronen in te slijpen (structuuroefeningen). Naast de gewone lesmethode hadden we een boek voor 'idioom'. We moesten dat leren van vreemde taal naar Nederlands. Het eindexamencijfer bestond voor de helft uit de tekst op het centraal schriftelijk. Die was geheel in de vreemde taal en naar mijn stellige overtuiging moeilijker dan die van nj. Woordenboek was niet toegestaan. Luistertoetsen waren er maar af en toe. Spreken bestond in de lagere klassen onder meer uit voor- en naspreken. Op het eindexamen uit het grammaticaal correct en vloeiend beantwoorden van vragen over boeken uit de leeslijst. Lezen en schrijven waren, als mijn herinnering me niet in de steek laat, van groter belang dan spreken en luisteren.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Èrg bedankt voor reactie! Ik was een beetje in de waar en begon aan mezelf te twijfelen. Al geven cursisten altijd aan dat het niet aan mij ligt en ze mij een goede lerares vinden, dat ik goed kan uitleggen enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens naar de AIM methode om Frans te leren.... gek word je ervan als je op de oude methode Frans geleerd heeft en je kind het zo moet leren. Geen touw aan vast te knopen maar gelukkig valt het kwartje wel bij mijn zoon.