Hoe kan je een uitkering krijgen als je jouw voltijdse job moet tijdelijk schorsen door stage?

Hallo

In september 2020 ben ik afgestudeerd als bachelor laborant, daarna startte ik een vervolg opleiding (banaba) in avondonderwijs (30 studiepunten per jaar, gedurende 2 jaar). in oktober 2020 ben ik begonnen met een voltijdse job voor 2 jaar als bediende (technieker aan labomaterieel). Om die avondopleiding af te ronden moet ik een verplichte stage doen van 300 uren in academiejaar 2021-2022.

Ik werk in de afdeling customer support en ik zou mijn stage kunnen doen in hetzelfde bedrijf, maar in een andere afdeling (IT & Data solutions). Mijn contactpersoon bij de HR zegt dat de enige oplossing is: mijn contract 2 maand schorsen voor mijn stage en dan terugstarten na de stage. Die periode heb ik dan geen inkomen (of kan ik ergens een uitkering krijgen)?
Ik had ergens gehoopt dat ik toch wel mijn regulier verlof of educatief verlof had kunnen gebruiken om die periode van 300 uur (deels) op te vangen. Haar antwoordt hierop was: "regulier verlof lukt niet, want dan ben je zogezegd vrij, maar dan zou je wel werken/stage doen voor het bedrijf en is je stage op een bepaalde manier niet onbetaald, zoals de wet voorschrijft".

Klopt deze redenening of wordt er hier iets over het hoofd gezien? Stel dat mijn contract toch geschorst wordt, kan ik dan ergens een uitkering krijgen?

Alvast bedankt!

2 jaar geleden
in: Cursussen
1.5K
fremar
2 jaar geleden
In België kan je dat eens bij een vakbond navragen.

Antwoorden (1)

In Nederland kan dat niet - je kunt niet je baan opzeggen, niet beschikbaar zijn voor betaald werk (want je loopt stage) en toch een uitkering aanvragen. Maar gezien je taalgebruik denk ik dat je in België woont? De Belgische situatie ken ik niet.