Hoe maak ik het voor mezelf makkelijker hoofd en bijzaken te onderscheiden

Ben begonnen met een hbo bachelor rechten studie, mijn valkuil is dat ik alles wil weten, daar lijkt mij het wel handig om hoofd en bijzaken te onderscheiden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.rechten.unimaas.nl/studievaardig/hoofdbij.htm Hier vind je veel informatie hierover!

Antwoorden (2)

De hoofdzaken zijn de dingen die iemand absoluut moet weten. Wat die dingen zijn, hangt van de situatie af.

Bijvoorbeeld:
Situatie 1
Je zus wil een koffiezetapparaat voor haar verjaardag. Je hebt er eentje gezien, maar je weet niet zeker of ze die wil hebben. Als je het apparaat beschrijft, vertel je of er gemalen koffie in moet of bonen, of er een melkschuimer aan zit, hoe groot hij is, hoeveel soorten koffie hij kan zetten...
Je zegt waarschijnlijk niet dat de aan/uit-knop rood is. Dat is een onbelangrijk detail.
Situatie 2
Je zus zit in een vliegtuigje. De piloot is onwel geworden en zij moet het vliegtuigje aan de grond zetten. Ze moet beginnen met op de RODE knop te drukken. In dit geval is het dus erg belangrijk dat je vertelt dat die knop rood is, omdat ze anders misschien de verkeerde knop indrukt.

Dus: de hoofdzaken zijn de dingen die iemand anders (de lezer, de toehoorder) móét weten om het verhaal te kunnen volgen of de juiste beslissingen te nemen.
Afhankelijk van de beschikbare tijd, de situatie en je doel kun je bijzaken toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het tekenen heeft men het trucje om, wanneer je naar het te tekenen object kijkt, om de ogen bijna te sluiten, zodanig dat alleen die delen overbijven die belangrijk zijn voor de tekening. Meestal zijn dat de zeer heldere , contrastrijke of donkere delen. Als men die dan tekent dan komt men automatisch bij een goede tekening. Daarna een beetje afwerken en klaar is kees.
Hetzelfde kan je nu doen met te leren.
Bv " Wanneeer men een pot met water op een vuur zet, zal, wanneer genoeg energie wordt toegevoegd, het water, op zeeniveau (1bar), bij een temperatuur van 99,97 graden beginnen te koken. Wel oppassen dat je u niet verbrand bij de proef."

Veel Blabla om hetzelfde te zeggen als" Kookpunt water, bij 1bar (zeeniveau) 99,97°".
Als je dit onthoud dan kan je op het examen er zelf wel een verhaal bij verzinnen.
Uw parate kennis zal er dan wel zelf bijvoegen, dat je om deze proef uit te voeren, een pot met water nodig hebt , voldoende warmte en dat je moet oppassen om u niet te verbranden. Ook kan je de conclusie trekken dat, wanneer de druk veranderd, de temperatuur van het kookpunt ook veranderd.
Een kwestie van onnodige balast overboord te zetten.

Het kan ook omgekeerd werken. Je krijgt bv " Kookpunt water, bij 1bar (zeeniveau) 99,97°". Door rond deze gegevens zelf een verhaaltje te breien is het mogelijk om deze gegevens terug te roepen, wanneer nodig. mooie van deze methode is dat hoe minder het verhaal met het onderwerp te maken heeft hoe gemakkelijker je het zult onthouden. Bv Gisteren zat ik aan een Bar bij het strand aan Zee. Daar heb ik dan 7 omgekeerde Duvels( 666 symbool van de duivel) gedronken. Dit bracht mijn Water op het Kookpunt.
Dit lijkt een omslachtige methode, maar dat is ze niet en ze is zeer effectief.
Natuurlijk is het niet, dat je zo een ganse cursus leert.

Als laatste zou ik zeggen volg ALLE lessen, met aandacht en de proffesor zal gewild of ongewild wel hints geven van wat belangrijkl is of niet.
Robby BB