Je zult VWO moeten hebben of HBO en daarna de universiteit rechten moeten doen. Dan nog stage lopen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt niet per se VWO nodig hoor :)
ronron1212
11 jaar geleden
Ytje er staat VWO of HBO
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar ik bedoel, dat je na mavo ook mbo kan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan MBO recht? Dat bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt wel via een MBO opleiding naar het HBO en je hebt wel iets juridisch op het MBO.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juridisch medewerker (en dan voornamelijk zakelijke dienstverlening.)
En sowieso, met elke mbo4 diploma kom je op hbo rechten.
Juridisch medewerker komt meeste in de buurt (krijg je ook strafrecht, en allerlei andere rechtsgebieden.)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Werkt dat echt
Na de Mavo overstappen naar de Havo (vierde leerjaar). Dan HBO-Rechten gaan studeren. Daarna kan je verder studeren aan de universiteit om de mastertitel te halen.
Of je kunt na de Havo overstappen naar het VWO (vijfde leerjaar), en daarna aan de universiteit rechten gaan studeren.
Amadea
11 jaar geleden
Zoals ik doe:

2 jaar mbo4 juridisch medewerker zakelijke dienstverlening (deeltijd)

4 jaar hbo rechten
4 jaar master rechtsgeleerdheid (kan je strafrecht kiezen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is het goedgekomen?
En als je alles hebt gedaan wat in de antwoorden hieronder staat, ben je nog niet helemaal klaar.

"Wanneer je je rechtenstudie succesvol hebt afgerond, kun je advocaat-stagiaire worden. Je volgt dan de verplichte Beroepsopleiding (BO) waarbij het accent ligt op kennis van het proces- en gedragsrecht en het eigen maken van typisch advocatuurlijke vaardigheden. Deze opleiding is gespreid over een periode van ongeveer elf maanden. Na de BO moet je als advocaat-stagiaire ook de Voortgezette Stagiaire Opleiding (VSO) doorlopen en 74 opleidingspunten behalen."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede toevoeging op de antwoorden. Kan helaas niet plussen nu.
Je moet hiervoor de universitaire studie rechten doen.
Je zou misschien kunnen beginnen door na je mavo opleiding de MBO opleiding Juridisch medewerker te doen.
Daarna kun je HBO rechten gaan doen. Bij de meeste universiteiten is een HBO propedeuse (het eerste jaar gehaald) voldoende om door te stromen naar de universiteit, dan kun je aan die opleiding beginnen. Daarna werk je 3 jaar als advocaat in opleiding.
Dit is een vrij lange weg, het duurt minimaal 12 jaar (4 jaar mbo, 1 jaar hbo =, 4 jaar universiteit, 3 jaar beroepsopleiding binnen advocatuur).

In de praktijk is het vaak zo dat studenten die doorgestroomd zijn (bijvoorbeeld HBO naar universiteit, zeker als de student alleen HBO rechten heeft gedaan) er meer moeite mee hebben dan studenten die direct aan die opleiding zijn begonnen (bijvoorbeeld direct vanaf het VWO naar de universiteit). Maar, het komt wel voor. Je zult wel veel motivatie nodig hebben om het vol te houden!

Een alternatief is dat je na je mavo opleiding bijvoorbeeld aan het ROC direct gaat proberen je havo/vwo diploma te halen, dan kun je in 1x door. Maar misschien is de weg via het MBO wel slimmer: Je wordt dan in elk geval opgeleid in het beroepsveld dat je aanspreekt, en als het uiteindelijk toch te hoog gegrepen is om bijvoorbeeld een HBO opleiding te doen heb je wel een beroepsopleiding op zak!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De duur van jouw traject zegt: minimaal 12 jaar.
Maar ik kan dat in 10 jaar (2 jaar mbo ipv 4 jaar). Dus het is niet minimaal maar gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuses, ik wist inderdaad niet dat je met 2 jaar MBO door kunt naar het HBO (ik werk zelf op een universiteit). Maar wat jij zegt klopt zeker ook niet: Gemiddeld is de weg nog veel langer, omdat het voor veel mensen een zware opgave is en veel doorstromers dus langer over het traject doen dan instromers (d.w.z., over het algemeen lopen HBO-doorstromers meer vertraging op bij een WO opleiding dan VWO-instromers). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat elke student die deze route aflegt er langer over zal doen, er zijn uitzonderingen. Maar gemiddeld zal de weg langer zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je hebt mbo4 opleidingen die 2-jarig zijn. Oke dan spreken we niet van gemiddeld of minimaal, maar van; zoals aangegeven is op de site, of zo haha.
Verder prima antwoord hoor