Klopt het dat leren eigenlijk het zelfde is als begrijpen van vooraf vastgestelde beweringen?

Echt leren doe je toch pas als je iets ontdek wat nog niet eerder werd vastgesteld? Zoals bij een uitvinding.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je gaat er nu vanuit dat leren het zelfde is als feitenkennis in je hoofd stoppen. Je kan nog veel meer leren, zoals bijvoorbeeld een methode toepassen, een denkwijze, Bepaalde kennis/informatie toepassen. Je kan bijvoorbeeld leren autorijden, leren om onderzoek te doen, of leren om een analyse te maken van een heel ingewikkeld en complex systeem. Leren is ook het op doen van vaardigheden, ervaring of het aanleren van een denkwijze. Als je bijvoorbeeld naar de universiteit gaat, leert je niet alleen leerstof uit dikke boeken. Je moet er ook nog iets mee kunnen. Je leert "academische vaardigheden". "Een deel van de academische vaardigheden hoort specifiek bij een bepaald vakgebied. Andere vaardigheden zijn meer algemeen. Enkele voorbeelden van die algemene academische vaardigheden zijn: Analytisch denken: een systematische manier van denken, waarbij je vanuit specifieke gevallen naar meer algemene regels of een bepaald model toewerkt Argumenteren/redeneren: een bepaalde stelling ondersteunen of een vraag beantwoorden door middel van argumenten of een redenatie Interpreteren: onderzoeksmateriaal of de resultaten van een experiment op een systematische manier nader duiden en daar conclusies aan verbinden" bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Academische_vaardigheden

Naar mijn idee is leren het overnemen van wat een ander heeft geleerd. En dat vanaf het begin van je leven. En later in je leven selecteer je, wát je wilt leren van anderen, wat voor jou goed voelt. Daarnaast leer je ook van je eigen ervaringen, bijvoorbeeld: ik val en dat doet pijn.

Wat leren is, is goed omschreven in de leercyclus van Kolb. Eigenlijk is dat een uitwerking van wat je op de lagere school hebt geleerd: kijken denken doen. Het denken wordt nu in twee stappen verdeeld: eerst het verleden interpreteren, en dan de toekomst plannen. Je krijgt dan: observeren, interpreteren, plannen, doen. En het cirkeltje gaat daarna eeuwig rond. Als je iets hebt gedaan, zie je het effect en daar leer je weer verder van. Kolb zegt verder, dat mensen een voorkeur voor een bepaalde leerfase hebben; en ook dat zij pas geleerd hebben als de cirkel helemaal is afgelegd. Dus als jij iets leest (wat dan al voordat jij dat leest door iemand is opgeschreven), dan ben je aan het interpreteren. Pas als je ermee aan de slag gaat, zal het kwartje vallen. En helemaal, als je daarover hebt nagedacht en tot een nieuwe slotsom bent gekomen. Ten slotte: ieder mens heeft zo zijn eigen gedachten in zijn hoofd.

Bronnen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/onder...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100