Is de normering van 2,5 fout/pnt een geldige normering bij 28 punten maximaal?
Ik heb vandaag een 4,2 teruggekregen voor mijn schriftelijke toets Engels. De toets was vrij goed gemaakt (gem. ±7). Alle vragen waren open vragen. Ik heb 13,5 pnt behaald van de 28.
Ik heb mij verbaasd over de normering.
Volgens de normering: cijfer= (behaalde pnt/totale pnt)*9+1 kom ik op een 5,3 uit: cijfer = (13,5/28)*9+1=5,3 Deze normering wordt bij ons bij ieder ander vak toegepast. Tot zover ik weet, wordt deze methode ook elders altijd toepast o.a. bij het CSE.
Deze cijferbepaling kan worden aangescherpt tot (behaalde pnt/totale pnt)*10.
Nu heeft de sectie Engels besloten om de volgende normering toe te past: cijfer= 10-((totale pnt-behaalde pnt)/2,5).
Een medeleerling van mij had een 8,0 gehaald voor diezelfde toets, volgens de toegepaste normering. Hij had 23 pnt behaald. In zijn geval wordt de berekening: 10-((28-23)/2,5)=8,0.
Zijn cijfer met de formule: cijfer= (behaalde pnt/totale pnt)*9+1, wordt cijfer= (23/28)*9+1=8,4
Ik
Cijfer= 10-((28-13,5)/2,5)=4,2
Cijfer= (13,5/28)*9+1=5,3
Het verschil tussen beide cijferbepalingen is 5,3-4,2 =1,1pnt op het cijfer.
Leerling 2
Cijfer= 10-((28-23)/2,5)=8,0
Cijfer= (23/28)*9+1=8,4
Het verschil tussen beide cijferbepalingen is 8,4-8,0 =0,4punt op het cijfer.
Ik heb beide methodes in een grafiek gezet (zie bijgevoegde foto’s). Op de x-as staat het aantal behaalde pnt en op de y-as staat het behaalde cijfer. Hoe lager het cijfer, des te groter het verschil tussen de cijfers van beide methodes.
Klopt het dat dit vreemd is?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.