Wat kan je met een bachelor Sociologie?

Ik ben geïnteresseerd in deze opleiding. Maar wat voor baan krijg ik daar later bij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/57495-wat-doet-een-socioloog/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Joyce, kijk even op deze website www.carrieretijger.nl

Antwoorden (2)

Dit is vrij breed. Je kan uiteraard werken bij onderzoeksbureaus die zich bezigen in sociaal onderzoek. Maar je kan ook terecht komen bij maatschappelijke projecten die meer hands-on gericht zijn waar je vervolgens het beleid maakt. Denk daarbij aan projecten binnen internationale bedrijven waar je je bijv. bezighoud met de interculturele methodiek.

In de politiek lopen ook een hoop sociologen rond. Helaas veel te weinig en tegenwoordig te veel economen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgestudeerde studenten, oftewel sociologen, zijn in staat zelfstandig onderzoek te doen en onderzoeksgegevens te verzamelen, te analyseren en te presenteren. Dankzij de ‘sociologische bril’, waardoor studenten tijdens hun opleiding leren kijken, wordt de aandacht gevestigd op aspecten die binnen andere opleidingen minder aandacht genieten. Daarnaast is de opleiding breed, waardoor sociologen van de UvA breed inzetbaar zijn. Ze komen onder meer terecht in de volgende functies en sectoren:

beleidsmedewerker
organisatieadviseur
pr-functionaris of voorlichter bij overheidsinstellingen
het bedrijfsleven
onderzoeksbureaus
de culturele sector
de journalistiek
woningbouwverenigingen
de gezondheidszorg

Waar sociologen terechtkomen na hun studie, is uiteraard ook afhankelijk van de specialisatie en keuzevakken die tijdens de bachelor en master zijn gevolgd. Een socioloog
met specialisatie Arbeid, Organisatie & Instituties werkt vaak in een andere branche dan een cultuursocioloog.