Heeft iemand tips voor angst in de klas?

ik zit op de middelbare school en ik ben best wel zenuwachtig als ik de beurt krijg om iets te zeggen. ik krijg dan bijna geen adem als ik bijna klaar ben met praten. vooral bij presentaties heb ik wel moeite om te praten

weet iemand hoe je daarmee kunt omgaan over heeft iemand tips voor mij

Alvast Bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het ook dan wordt ik helemaal rood!! Ik denk altijd; naja dan word ik maar rood, laat lekker gaan en gwn je antwoord zeggen, ik denk gwn dit heb ik en het enige wat ik daar tegen kan doen is gwn mn antwoord zeggen en ik groei er wel overheen! Dus vooral rustig blijven, diep in en uit ademen en denk dat je in je eentje bent! Helpt echt(:

Het beste antwoord

In de eerste plaats zou ik je aanraden te gaan praten met je mentor/studiebegeleider. Binnen scholen zijn meestal docenten aanwezig die zich bezighouden met het begeleiden van leerlingen met (faal)angst.
Kan dit niet of levert het niet op wat jij ervan verwacht, dan zou ik een gesprek aangaan met je huisarts. Er zijn heel veel mogelijkheden om professionele hulp te krijgen, en degene die je daarin het best kan adviseren is iemand die je kent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je moet gewoon jezelf zijn en niet bang zijn en als je een foutje maakt maak dat niet uit want iedereen maakt fouten en denk dat je goed bent en denk positief en niet negatief ik hoop dat ik je heb geholpen maar ik heb 1 vraag nog hoe vraag je een vraag op goeievraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord. bovenaan in het midden zie je een balk daar type je je vraag in en dan klik je op "stel de vraag"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dan moet je daar nog wel een vraag intikken en vervolgens in het rijtje kiezen "stel je vraag'
Je kunt bijvoorbeeld bij een spreekbeurt (dat doe ik) denken na na iedere dia:ja ik doe het goed dan krijg je zelf vertrouwen en dan gaat het beter.
Dat je bang bent dan is nou eenmaal je moet denken dat je het goed doet en het maakt niet uit of je het fout hebt je bent nou eenmaal op school om te leren en je kan het ook tegen je leraar zeggen dat helpt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou me eerst eens afvragen WAAROM je dit hebt. Ben je bang dat anderen je raar zullen vinden? Vind je het eng als iedereen naar je kijkt als jij wat zegt?

Ik zou aan de hand van die reden een oplossing zoeken.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je kan daar overheen komen als je jezelf 100% inzet. En niet bij de kleinste dingen al vastlopen, je mag best af en toe wat "schijt" hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit ook! Als ik de beurt krijg wordt ik zenuwachtig, en blijf ik in m'n woorden hangen. Ook presentaties vind ik doodeng. Miss praten met je mentor (dat durf ik zelf niet eerlijk gezegd). Wat bij mij vaak helpt is niet nadenken. Gewoon niet. Als je er niet aan denkt dat het fout gaat dan gaat het vaak ook niet fout.
En als het toch eens fout gaat zeg je: 'Oeps!' en ga je weer verder. Als je je gaat schamen wordt het alleen maar erger.