Moet je na 2 contract jaren dan 3mnd in de ww, voordat ze je weer aankunnen nemen, of geld dat alleen als je 3 contract jaren heb gehad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je 3 contracten hebt gehad, moeten ze je contract verlengen voor een contract voor onbepaalde tijd of je contract niet verlengen.
Dat kan dus bijvoorbeeld ook na 1,5 jaar (3 contracten van een half jaar) zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een contract voor bepaalde tijd kan maximaal 2 keer worden verlengd. In totaal heb je dan 3 contracten gehad. Daarna krijg je een contract voor onbepaalde tijd - of niet natuurlijk en dan kun je gaan. Een contract voor bepaalde tijd eindigt immers van rechtswege (= automatisch).

Werk je in 2 of 3 elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd bij dezelfde baas? Dan wordt het arbeidscontract na 36 maanden automatisch ('van rechtswege') omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Natuurlijk is het ook mogelijk om meteen na het 1e of 2e contract voor bepaalde tijd een contract voor onbepaalde tijd te geven. Of afscheid te nemen na het 1e of 2e contract voor bepaalde tijd.

Dan nog de drie maanden die je noemde:
Zit er een onderbreking van minder dan 3 maanden tussen 2 tijdelijke contracten? Dan telt deze pauze mee alsof je daarin gewerkt hebt. Na een onderbreking van langer dan 3 maanden moet je echter opnieuw beginnen met tellen. Dit kan in een cao anders zijn geregeld.

Dus wanneer er 3 maanden of meer tussen contract 1 voor bepaalde tijd zit en contract 2 voor bepaalde tijd dan moet je weer van voor af aan beginnen te tellen. Dus contract 2 kan weer maximaal 2x worden verlengd, enz. Minder sympathieke werkgevers maken hiervan gebruik en kunnen zo eindeloos tijdelijke contracten blijven geven.
Computoon