mag je een nieuwe drempeltoets/cito in het voortgezet onderwijs aanvragen?

Mijn zoon zit op het eerste leerjaar van vmbo kader maar we zijn het niet met zijn niveau eens en hij zelf ook niet omdat hij weet dat hij beter kan we willen naar havo overstappen doormiddel van een nieuwe toets, kunnen wij deze toets nogmaals aanvragen om opnieuw het niveau te bepalen en in het 2e leerjaar van havo stappen. Hebben wij het recht om onze zoon dus naar een havo school te sturen met een van de iq testen? En nee we willen niet na het behalen van zijn vmbo diploma naar de havo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Powergen
11 jaar geleden
Het is januari.. kom je daar nu pas mee? En VMBO-kader naar HAVO is een té grote stap. Kader is veel praktijk, HAVO is 1 en al theorie!
Powergen
11 jaar geleden
En dan nog.. wat is er mis met het VMBO?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ik vragen waarom u het formuleert als 'we' willen naar de havo ? Blijf wel beseffen dat uw zoon het moet doen ! Natuurlijk is gezond stimuleren goed , maar ga hem niet te hard pushen. VMBO is een opleiding waar je heel veel mee kan. Begrijp wel dat het zo kan zijn dat uw zoon misschien liever een andere richting op gaat, maar zich gepusht voelt op naar de HAVO te gaan. Natuurlijk ben ik geen expert in pedagogiek, en kan het natuurlijk hartstikke goed dat hij zelf ook naar de HAVO wilt, maar ik wou u er wel even voor waarschuwen. Groet, en heb helaas geen antwoord op uw vraag, vandaar dat ik het zet bij reacties.

Antwoorden (4)

Je kunt een cito toets niet opnieuw doen voor die reden. Het niveau van je zoon wordt bepaald door middel van de eind/cito toets. De drempeltoets dient als test toets en om ervoor te zorgen dat de leerling weet wat te verwachten. Als uw zoon van mening is dat hij beter kan, dan moet je met zijn leraren/leraressen praten. Als zij ook van mening zijn dat je zoon een hoger niveau aan kan, dan zullen zij dit ook op de uitslagformulier erbij zetten. Destijds had ik ook een lagere cito uitslag dan verwacht. Toch kreeg ik van mijn leraren een hogere verwachting en mocht ik ook HAVO doen terwijl ik een cito uitslag had gekregen voor VMBO. Dit komt omdat ik altijd al hoge cijfers haalde bij normale toetsen. Dus voor uw zoon zou dit ook mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had u ook kader?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat niet. ik had volgens de CITO toets VMBO TL, maar mijn leraar vond dit niet juist aangezien ik het hele jaar bovengemiddeld goed stond. Dus kreeg ik HAVO uiteindelijk. Ik adviseer je zelf om dit te bespreken met uw zoons leraar. Veel geluk verder,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel en hetzelfde
Uw zoon zit inmiddels al op de helft van het eerste schooljaar op kaderniveau. Als hij een hogere schoolsoort aankan zal zich dat uiten in zijn cijfers en zijn werkhouding. Op de school waar ik werk worden de resultaten van de leerlingen in klas 1 goed bijgehouden, want na het eerste leerjaar is er voor een aantal leerlingen de mogelijkheid om "op te stromen". Elke school kan daarover trouwens bepaalde afspraken over maken. Welke cijfers geven die mogelijkheid, de docenten vergaderen over de leerlingen in kwestie, past de andere schoolsoort bij de leerling, etc.
Als uw zoon goede cijfers haalt en een goede studiehouding heeft, dan kan ook hij in aanmerking komen om op te stromen. Maar dat zal dan naar klas 2 van VMBO-Theoretisch zijn en niet naar Havo2. Eén niveau omhoog is in de gevallen die ik beschreef wel mogelijk, maar twee niveau's omhoog niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog even voor de duidelijkheid: de mogelijkheid om "op te stromen" wordt niet beoordeeld door een test (CITO of IQ), maar door behaalde schoolresultaten in het eerste schooljaar. Uw zoon zal dus moeten laten zien dat hij een hoger niveau aankan.
"Weten dat iemand beter kan" is niet voldoende, het moet wel kunnen worden aangetoond door de cijfers en inzicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan hij wel in leerjaar 2 naar vmbo tl en in leerjaar 3 havo3 doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het nog nooit meegemaakt op onze school, maar het is theoretisch mogelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag dit ook officieel?
Uw zoon kan slechts via de normale weg in het voortgezet onderwijs naar de havo gaan. Bij de meeste scholen zijn hier vrij strenge regels aan verbonden. Zo is bij mijn school de eis om 'op te stromen' overal ongeveer een acht voor staan.

Bel de mentor van uw zoon op of stuur hem/haar een mailtje. U kunt dan samen met de mentor/schoolleiding kijken of opstromen mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals in eerdere antwoorden gezegd, is doorstromen een logische optie als zijn cijfers in het eerste jaar daar een reden voor geven. Mocht u toch een (onafhankelijk) onderzoek willen, dan is de NIO-toets een veelgebruikte test in het voortgezet onderwijs. Deze toets geeft aan wat de capaciteiten van uw zoon zijn. Ik vraag mij wel af wat het advies van de basisschool is geweest. Zij zouden toch ook een goed beeld van uw zoon gehad moeten hebben?