Hoeveel kost een universitaire master psychologie ?

Ik vraag dit voor een vriend uit Afrika, waar hij nu woont. Hij spaart heel hard en wil hier een master psychologie komen doen. Is dit zomaar mogelijk en hoeveel gaat dit hem eventueel kosten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

het college geld voor niet EU landen is veel hoger, denkend rond de 9000 à 13000 euro per jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vriend in Afrika kan hoger onderwijs volgen in België mits hij:

- zich inschrijft voor een 'volledig leerplan' (een programma van minstens 54 studiepunten volgen. Studiepunten worden toegekend per vak dat je moet volgen. Een 'normaal studietraject' bevat jaarlijks 60 studiepunten)
- ingeschreven is als 'regelmatig' student (dus niet ingeschreven zijn als 'vrij' student)
- voldoende bestaansmiddelen heeft (hij kan een aanvraag indienen om een studiebeurs te ontvangen. Dat moet gebeuren bij de gemeenschap waar hij onderwijs wilt volgen. De Vlaamse, Waalse of Duitstalige gemeenschap.
- geen gevaar vormt voor de volksgezondheid (in de Ambassade van België in het land waar je vriend woont, dient hij onderzocht te worden door de geneesheer. Dit ter preventie van verspreiding van tropische of andere ziektes), de openbare orde of de veiligheid (je vriend moet een bewijs leveren dat hij nooit veroordeeld is voor wanbedrijven of misdaden)

Hoeveel moet hij jaarlijks betalen:

- een niet-EU-onderdaan moet hetzelfde inschrijvingsgeld betalen als een reguliere student: max. € 590 (beursstudenten betalen € 100)
- cursussen: dat is variabel per instelling, maar varieert tussen de € 50 à € 200 (dat bedrag is ingerekend in je studiebeurs)
- extra kosten: uitstappen, afdrukken of printen op de campus
- studentenkot: je vriend moet natuurlijk ergens wonen tijdens zijn studie. Als hij nergens kan wonen dan moet hij een studentenkot ter beschikking krijgen. Ook de prijzen van studentenkoten zijn zeer variabel per studentenstad. Van € 250 tot € 680 per maand. (+ vaak een meerkost van € 100 per maand voor elektriciteit, water en/of gas)
- ook je noodzakelijke levensbehoeften moeten hierbij opgeteld worden: min. € 25 per week. (exclusief: studentenvereniging, hobby, uit eten gaan, een evenement bezoeken, ...) + openbaar vervoer: afhankelijk waar je studeert, maar in Vlaanderen kom je toe met een jaarabonnement van De Lijn (€ 180, maar Gent en Leuven bijvoorbeeld, bieden studenten goedkopere abo's aan), studeer je in Brussel, dan moet je een MIVB-abonnement hebben (€ 100 per jaar als student), maar het is aan te raden om dit te combineren met een De Lijn abo (dus dan betaal je € 280 in totaal)

Jaarlijks betaal je dan als niet-beursstudent in Brussel: € 8395

Toegevoegd na 4 uur:
Het totaalbedrag omvat de volle pot, excl. beurstarieven, kortingen, uitkeringen of voorbereidende studieprogramma's zoals taalcursussen. Ook hou ik geen rekening met de indexering.