Vanaf wanneer wordt studiefinanciering afgeschaft?

Deze zomer doe ik eindexamen havo, en ik zit erover te denken om er een halfjaartje tussenuit te gaan. Ik heb een studie gevonden van 1 jaar in het buitenland die ik graag wil volgen, en hier zou ik in principe begin september 2013 of begin januari 2014 mee beginnen.
Ik heb na mijn eindexamen een baan aangeboden gekregen voor een halfjaartje in Oostenrijk in Tirol. Ik zou hier dus tot ongeveer januari kunnen doorwerken, en daarna kunnen gaan studeren.
Dit idee staat al een tijdje vast, maar ondertussen is onze regering ertussen gekomen met hun afschaffing van de studiefinanciering.

Nou is mijn vraag: Vanaf wanneer is het afgeschaft? Krijg ik nog gewoon studiefinanciering wanneer ik in januari 2014 zou beginnen? Of wordt dit dan een lening i.p.v. een studiefinanciering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, ik kan het antwoord ook echt niet vinden. Ik zou even Duo bellen en het antwoord hier neer zetten.

Antwoorden (1)

Vanaf 2014 wordt de studiefinanciering afgeschaft. Vanaf dan wordt de studiefinanciering vervangen door een leenstelsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus vanaf 1 januari gaat het leenstelsel in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee zoeximenem, ik kan ALLEEN vinden dat het vanaf het studiejaar 2014/2015 wordt afgeschaft. Ik kan niets vinden over het starten in februari 2014. Kom met een bron anders is jouw antwoord niet goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo heb ik het op mijn school verteld gekregen, ik neem aan dat zij goede bronnen hebben en mij goed informeren. Ik zit namelijk in dezelfde situatie als Hedwyghe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze bronnen hebben moet ik die ook gewoon makkelijk kunnen vinden, ik kan ze niet vinden dus waar is die bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overal staat: vanaf het schooljaar 2014/2015, bijv hier: Studiefinanciering
- Afschaffing basisbeurs en
- Invoering sociaal leenstelsel
Vanaf het schooljaar 2014/2015
http://blog.kamernet.nl/nl/uitwonende-student-gaat-e-3-200-achteruit/ nergens kan ik vinden vanaf 1 januari 2014.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, maar wil jij nog gebruik maken van de huidige studiefinanciering moet jij dus voor het schooljaar 2014/2015 ergens een studie volgen. Een studiejaar begint meestal in september (hier dus 2013, omdat september 2014 onder schooljaar 2014/2015). Eventueel kun je sommige studies in januari/februari starten, dit zou dan uiterlijk januari/februari 2014 moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle: Ik zie dat u het mij kwalijk neemt dat ik de informatie van mijn serieus neem, omdat ik "afhankelijk ben van bronnen van school". Ik neem aan dat het normaal is dat een scholier de informatie van school als betrouwbaar ziet en dit dan niet nogmaals opzoekt. Maar u zal beter weten als 40 jarige, die over studiefinanciering praat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dus je wilt nu zeggen dat je de vraag niet goed gelezen hebt (vraagsteller wil met de studie beginnen in januari 2014) en dus nadat het nog een keer gevraagd is je dat niet ziet? Vraagsteller denkt door jouw antwoord dat het niet kan terwijl je helemaal niet hebt begrepen dat vraagsteller in januari of februari volgend jaar wil beginnen? Of begrijp ik jou weer niet? Al die tijd bedoelde ik namelijk dat ik NERGENS kan vinden of je nog studiefinanciering krijgt als je in jan/feb 2014 begint. Ik heb me namelijk rot gezocht. Kun je je voorstellen dat ik dan geen genoegen neem met jouw antwoord?