Nee, wapenbezit nodigt uit tot wapenbezit. Die 'leiding' heeft ook kinderen die per ongeluk zo'n wapen in handen kunnen krijgen. Dit gebeurt veelvuldig in de VS: pa en ma denken dat ze voorzichtig zijn met de vuurwapens, totdat hun schatjes elkaar opeens per ongeluk doodschieten. Verder kan 'de leiding' ook doordraaien. Het is onmogelijk om elke leraar 100 % te screenen op het voorkomen van psychoses. Dat kan trouwens bij niemand.
Verder is statistisch aangetoond dat in landen waar het vuurwapenbezit sterk beperkt is, er veel minder slachtoffers vallen door vuurwapens. Hoe minder vuurwapens er in omloop zijn, des te minder doden vallen erdoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook landen waar de politie in principe geen pistool bij zich draagt Lowlander!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens Stippel. Je kunt dit soort gebeurtenissen nooit voorkomen, helaas. De mogelijkheden beperken door vuurwapenbezit te verbieden, kan wel iets helpen, maar iemand die zo'n actie nu eenmaal in zijn hoofd heeft, kan altijd wel aan een wapen komen.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lowlander: dat is de eeuwige discussie. Wapenbezit leidt tot wapenwedloop. Door iedereen toegang te geven tot wapens voelt iedereen zich uiteindelijk onveilig, door niemand toegang te geven tot wapens kan niemand meer de macht uitoefenen die soms nodig is als iemand doordraait. Maar we hebben het hier heel specifiek over VUURwapens en die zijn extreem dodelijk en bezit daarvan moet echt zo beperkt mogelijk worden gehouden.

Andere antwoorden (5)

Voorkomen kun je het nooit want de mensen die gaan schieten willen daarna toch dood. Verder loop je altijd het risico dat je wapen wordt ontfutseld, al dan niet onder bedreiging van weer een wapen.

Meer wapens is geen oplossing!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oplossing voor dergelijke schietpartijen is in ieder geval niet te vinden in nog meer wapens. Naast het feit dat het gewoonweg onwenselijk is dat bijv. leraren op scholen met geweren gaan rondlopen, brengt dat ook weer allerlei risico's met zich mee (als je even niet oplet gaan kinderen ermee spelen, een leraar kan ook slechte bedoelingen hebben, etc.). Gegarandeerd dat dat de situatie erger maakt.

Hoe (en of) je het wel kan voorkomen is vanzelfsprekend speculatief en daar ga ik dus ook geen aandacht aan geven. Wat vast staat is dat Amerikanen erg gehecht zijn aan hun wapens; zelfs een verbod op semi-automatische wapens gaat te ver. En dan nog is het de vraag of dat alles voorkomt; denk maar aan Anders Breivik in Noorwegen.. ondanks dat zelfs de politie daar niet met pistolen lopen kunnen ook daar de ergste dingen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij kijkt naar hoe het achteraf, gelet op deze specifieke situatie, het beste voorkomen had kunnen worden. Als jij elke leidinggevende een wapen geeft dan zou de hele situatie er heel anders uitzien. Breivik had dan wellicht maatregelen genomen zodat hij die als eerste uit zou schakelen, of hij zou een heel ander doelwit hebben gekozen.
Bovendien zou de hele samenleving er überhaupt heel anders hebben uitgezien als elk persoon op een leidinggevende positie een wapen zou mogen dragen. Dan zullen er waarschijnlijk veel vaker dergelijke delicten voorkomen. Jouw redenatie om iedereen wapens te geven, kan je zien als de fictieve situatie om de regeringen van elk land een arsenaal atoomwapens geven. Geweld voorkomen door geweld; dan krijgen we één grote koude oorlog waarin niemand elkaar meer vertrouwd en iedereen continu moet oppassen.
Je kunt het niet voorkomen. Veel Amerikanen zien dit soort incidenten gek genoeg als iets wat er nou eenmaal bij hoort. Het weegt volgens hen niet op tegen het recht op wapenbezit, anders was dat al lang afgeschaft.

Wat je vaak hoort in deze context: Guns don't kill people, people do. En ook: If a state outlawes guns, only the outlawed have guns.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie zinnetjes MAAR die 'outlawed' doden voornamelijk andere 'outlaws'. Al die schietpartijen op onschuldige mensen worden voornamelijk gedaan door mensen zonder strafblad!
Waar wapens zijn kan geschoten/gestoken worden. Een lagere school met kinderen van 4 t/m 12 jaar zou het slechte voorbeeld geven als ze kinderen nu al confronteren met wapens, ze kunnen dit als gewoon beschouwen. Het is de taak van een leraar om les te geven, niet om te schieten bij gevaar. Wellicht dat er beveiliging bij de ingang van een school kan staan, maar het lijkt mij als moeder geen prettige gedachte als mijn kind les krijgt van een gewapende leraar, zeker niet als deze zijn/haar geduld kan verliezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn verschillende argumenten die een verstrenging van de wapenwet in de Verenigde Staten ondersteunen:

1) Meerdere psychologische onderzoeken tonen aan dat alleen al het "kijken naar een foto van een wapen" in een conflictueuze, stresserende of niet-normale situatie, agressie zou veroorzaken.

2) Is het wenselijk dat de directie van een school "wapendracht" stimuleert bij kinderen en jongeren die zich in een héél beïnvloedbare en kwetsbare fase bevinden? En dit terwijl de VS met haar "American Dream" toch al zeer hoge druk legt op de jeugd om te presteren?

3) Alleen de wapenindustrie wordt beter van dit idee. En in tegenstelling tot wat je denkt, zou het de drama's niet verminderen maar net vermeerderen. Kijk maar naar situaties waarbij bendes in een kat-en-muisspel met de Politie verzeilt raken.