Wat is het verschil in Dr. Drs.?

Dan bedoel ik niet dat dr dokter betekent en drs doctorandus, maar wat is het verschil in opleiding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
106.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dr staat voor doctor en niet dokter dat is een huisarts bijv.
Wie zich nog meer allemaal dokter noemen weet ik ook niet

Het beste antwoord

Doctorandus betekent letterlijk 'hij die doctor moet worden'. Tegenwoordig wordt dit niveau meestal Masters genoemd. Als je je Masters hebt gedaan op de universiteit (en dus drs bent) kun je daarna nog een dissertatie (proefschrift) schrijven. Kost meestal 2 a 4 jaar fulltime onderzoek. Dat moet je dan (in het openbaar) verdedigen op een promotieplechtigheid en daarna mag je dat s-je weglaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Drs betekent doctorandus: iemand die zijn doctoraal examen op een universiteit heeft behaald. Als iemand rechten heeft gestudeerd wordt hij trouwens geen Drs maar Mr, Meester. Dr. kijg je voor je naam als je bent gepromoveerd, dus met succes een proefschrift hebt geschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een doctor is een doctorandus die zijn of haar proefschrift geschreven heeft en daarmee is gepromoveerd. De opleiding is hetzelfde, maar als doctor heb je de hoogste graad in dat vak.
Amadea
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Opleiding is niet hetzelfde. Een promotieonderzoek tot Dr duurt minimaal drie jaar ná je academische opleiding tot drs, mr of ir.
Amadea
11 jaar geleden
Een bepaalde studie volgen kan jou als eindresultaat doctorandus of doctor laten worden. Je hoeft geen ándere studie te volgen om hogerop te komen. Dat bedoel ik met mijn tekst dat de opleiding dezelfde is. Want uit de vraag concludeer ik dat vraagsteller denkt dat je een andere studie moet volgen als je doctor wilt worden. En dat is dus niet zo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, amadea.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een doctor kan ook eerst ir. of mr. zijn geworden. Dat hangt van de studierichting af.
Als je Drs bent ben je met goed gevolg door je universitaire studie heen gelopen en ben je geslaagd daar voor. Dr. wordt door daarna door te gaan en onderzoek te gaan doen. Doormiddel van het doen van onderzoek kun je daarna bewijzen door middel van het schrijven van een proefschrift en dit te verdedigen promoveren. Hierna ben je onderzoeken kun je werken als hoogleraar op een universiteit.
ronron1212