Heb je als 1ste graads docent een doctoraat?

Ik heb gehoord dat een 1ste graads docent een doctoraat heeft in het vak waar hij les in geeft, klopt dit of is dit gewoon onzin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (5)

Als hij universitair is opgeleid is hij wat men vroeger doctorandus noemde. Maar iemand kan ook een eerstegraads lerarenopleiding op hbo-niveau hebben gevolgd.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen eerstegraads lerarenopleiding op HBO niveau. Met een HBO lerarenopleiding ben je tweedegraads bevoegd.
Computoon
11 jaar geleden
Nu misschien Nu wellicht niet meer maar toen ik in de bovenbouw van de havo zat begin jaren tachtig waren niet alle eerstegraders drs.
Volslagen onzin! Een doctoraat zou betekenen dat diegene gepromoveerd is in dat vakgebied en dat heb je met een 1e graads docent absoluut niet! Sterker nog, een eerste graad betekent dat je zelfs geen academische titel hebt (drs/ir.), laat staan een dr. (titel)!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt wel. Eerstegraads docenten zijn academisch opgeleid. HBO'ers die eerstegraads willen worden, moeten een kopstudie doen aan de universiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, sommigen hebben wel degelijk een universitair doctoraalexamen gedaan en zijn dus master, drs. of dr. (als ze zijn gepromoveerd). Een doctoraal
is iets anders dan een doctoraat dus. Misschien ben je daarmee in de war?
Computoon
11 jaar geleden
Vroeger in ieder geval niet. Zelf heb ik ook les gehad van leraren met een zog. MO-akte op eerstegraadsniveau en die mochten ook aan het hele VWO lesgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van freek fluweel is pertinent onjuist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oef, ik word kippig een "t" voor een "l" aan gezien... sorry!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@freekfluweel, dan snap ik je antwoord nog steeds niet. Of je nu doctoraal of doctoraat hebt gelezen, je hebt geen juist antwoord gegeven.
ronron1212
11 jaar geleden
Freekfluweel puntje verzamelaar als je het niet weet antwoord dan niet wat je antwoord slaat nergens op.
Je eerstegraads bevoegdheid kun je behalen via de universitaire lerarenopleiding na je master of de master of education na de bachelor. Ook bij de hbo-lerarenopleidingen kun je je eerste graads bevoegdheid halen via een master. Je moet dan wel al de tweedegraads bevoegdheid hebben voor deze vakken. De meeste hbo-lerarenopleidingen werken hiervoor samen met een of meerdere universiteiten.
Ja, een eerstegraads docent (die dus onderwijs mag geven in de bovenbouw van HAVO-VWO) heeft een academische opleiding gevolgd. 'Vroeger' was dat dus een doctorandus, tegenwoordig is dat een master.

Je haalt je eerstegraads bevoegdheid door na je academische opleiding op 'n bepaald vakgebied nog een eenjarige specialisatie als docent te doen.

Tweedegraads docenten die eerstegraads willen worden, moeten een universitaire kopstudie volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Nu wel maar van de oudere generatie leraren zijn er nog de MO-B'ers. Met die route via een MO-akte is men in 1987 gestopt, waarbij 'politieke redenen' een rol speelden.
Je eerstegraads bevoegdheid kun je behalen via de universitaire lerarenopleiding na je master of de master of education na de bachelor. Ook bij de hbo-lerarenopleidingen kun je je eerste graads bevoegdheid halen via een master. Je moet dan wel al de tweedegraads bevoegdheid hebben voor deze vakken. De meeste hbo-lerarenopleidingen werken hiervoor samen met een of meerdere universiteiten.
ronron1212
11 jaar geleden
Was het maar waar, maar ik heb op de middelbare school wel gepromoveerde docenten gehad (in ieder geval 1 docent). Gepromoveerden zijn meestal actief in het hoger en universitair onderwijs, of alleen binnen de wetenschap.