als je in het bijzonder onderwijs wil werken, wat voor opleiding heb je dan nodig? (bijzonder onderwijs bedoel ik mee voor moeilijk lerende kinderen)

zoals de eliezerschool, obadjaschool etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijzonder onderwijs = een onderwijsorganisatievorm in Nederland die door anderen dan de overheid bestuurd wordt. Vaak is dit een stichting of een vereniging, vanwege levensbeschouwelijke grondslag of onderwijsvisie; in tegenstelling tot openbaar onderwijs.
Speciaal onderwijs = onderwijs aan kinderen die vanwege leer- of gedragsproblemen, vanwege lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke handicaps of door gedragsstoornissen extra zorg op school nodig hebben.
Lijkt me wel handig voor je om te weten als je er wilt gaan werken.

Antwoorden (3)

Hiervoor heb je de PABO nodig. Dit kun je eventueel later aanvullen met een specifieke master.
Voorkeur is wel om je stages ook bij een SBO / ZMLK school te lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor speciaal basisonderwijs of ZMLK is in principe alleen een pabodiploma vereist. Het is echter wel aan te bevelen een master te volgen. Bijzonder onderwijs is Christelijk onderwijs, als we het over moeilijk lerende kinderen hebben, spreken we van Speciaal Basisonderwijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Eliëzerschool in Zwolle (en ook de Obadjaschool zo te horen) zijn wel bijzonder onderwijs, namelijk christelijk (reformatorisch), maar ook speciaal (basis)onderwijs, en dat is wat jij bedoelt.
Het ligt eraan wat voor baan jij zoekt. Als je leerkracht wilt worden, heb je zoals hierboven staat PABO nodig, met zo mogelijk een aantekening voor speciaal onderwijs.
Maar er zijn op zo'n school meer banen. Onderwijsassistenten, waarvoor je een MBO-opleiding nodig hebt, logopedisten (HBO logopedie), waarschijnlijk ook orthopedagogen (universiteit pedagogiek)
Welke opleiding je moet hebben, is afhankelijk van de baan die je wilt.