Hoe moet je een literatuurstudie maken?

Er is mij gevraagd om een literatuurstudie te maken. Ik heb echter geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Ik neem aan dat ik eerst mijn bronnen moet bepalen en vervolgens informatie moet gaan zoeken. Eerder kan ik immers niks op papier zetten. Maar moet ik meteen alle informatie noteren of alleen nog maar de bronnen, zodat ik later makkelijk weer terug bij die informatie kan komen? En als ik genoeg informatie heb, hoe begin ik dan met schrijven? Moet ik ook hier een inleiding, voorwoord, kerntekst, eigen conclusies e.d. schrijven? Of horen conlusies e.d. niet in een literatuurstudie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ga eens langs bij de bibliotheek. Hiet hebben ze bij de balie vaak een uitgewerkt stappenplan opgesteld en hierin staat info over;
Hoe je je oriënteert in een bepaald onderwerp en specialistische literatuur ontdekt.
Een probleemstelling met goede sleutelbegrippen formuleert.
Met je probleemstelling een zoekprofiel bepaalt.
Geschikte bronnen kiest.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bedenk wel dat alle info die je van internet haalt niet altijd betrouwbaar zijn. Het beste kan je dus boeken uit de bib halen over jouw favoriete onderwerp. Op internet kan je speuren natuurlijk, maar het is wel handig om aan hand van een boek te kunnen verifiëren.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probleemstelling e.d. heb ik al, ook mijn thema/onderwerp. Ik weet alleen niet hoe ik het aan moet pakken. En ik ben me er bewust van dat niet alles betrouwbaar is! ;)

Andere antwoorden (1)

Je moet eerst een thema verzinnen en daar verzamel je dan de verschillende literatuur bij. Van de verschillende "points of view" maak je dan een geschreven verslag: "literatuurstudie"!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een thema heb ik al. Ik heb een aanleiding, probleemstelling, centrale vraag en deelvragen. Over een van die deelvragen moet ik nu een literatuurstudie gaan doen. Ik heb alleen geen idee hoe ik het aan moet pakken!