Het eerste jaar van de opleiding Mediavormgever is een oriënterend jaar. Hierbij krijg je al te maken met je beroepsveld. In het eerste jaar van je opleiding krijg je te maken met onderwerpen zoals; kleurgebruik, lettertypes, illustraties en fotografie. Tevens krijg je les in computerprogramma’s die je nodig hebt voor de vormgeving. Na het eerste jaar kies je voor een differentiatie. Je kunt kiezen uit de volgende vier:
Grafische vormgeving;
Interactieve vormgeving;
Animatie/audiovisuele vormgeving;
Art & Design.
Bij de differentiatie Grafische vormgeving leer communicatiemiddelen vormgeven. Hierbij kun je denken aan brochures en tijdschriften. Je krijgt vakken zoals; marketing, communicatie, typografie, styling en vormgeving.

Bij de differentiatie Interactieve vormgeving leer je omgaan met nieuwe media en hoe de consument hier op reageert. Je krijgt vakken zoals; communicatie en psychologie.

Bij de differentiatie/audiovisuele vormgeving leer je animaties te ontwikkelen op de computer en leer je met beeld en geluid werken. Je krijgt vakken zoals; audiovisuele technologie en bijvoorbeeld interfacedesign;

Bij de differentiatie Art & Design wordt je opgeleid om naar de kunstacademie te gaan. Je krijgt vakken zoals; kunstbeschouwing en fotografie. Mediavormgever (4) is een uitstroomrichting binnen de beroepsrichting Mediavormgever.