Sociaal-pedagogisch werker, niveau 3
De sociaal-pedagogisch werker is gericht op mensen die aandacht en begeleiding nodig hebben, zoals in de gehandicaptenzorg of de kinderopvang. Je werkt met kinderen of volwassenen die tijdelijk of langdurig in een instelling verblijven. Deze hebben verzorging of begeleiding nodig. Bij kinderen heb je ook een opvoedende taak. Je kunt er ook voor kiezen te gaan werken als onderwijsassistent. Je werkt dan bijvoorbeeld in het basisonderwijs, onder de verantwoordelijkheid van de groeps-leerkracht. Je ondersteunt deze dan op allerlei gebieden in zijn werk, zoals helpen bij het leren lezen of groepjes begeleiden bij activiteiten buiten school.

Sociaal-pedagogisch werker, niveau 4
Ook hier gaat het om mensen die aandacht en begeleiding nodig hebben. Je leert hoe je mensen moet opvangen en hulp geven, zodra ze weer in het gewone leven kunnen functioneren. Op niveau 4 kun je kiezen voor activiteitenbegeleider of woonbegeleider. Tijdens de opleiding activiteiten-begeleider leer je om mensen met lichamelijke, verstandelijke of sociale problemen een zinvolle dagbesteding te geven. Je bent goed in het onderhouden van sociale contacten en enthousiast en praktisch ingesteld.

Verder beschik je over organisatie- en improvisatietalent en je bent creatief ingesteld. Als woonbegeleider werk je meestal met verstandelijk-gehandicapten. Het praktijkdeel van de opleiding is heel groot en wordt in overleg met diverse instellingen uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SPW, oftewel Sociaal Pedagogisch Werk, is sinds een paar jaar opgesplitst in twee opleidingen: Maatschappelijke Zorg en Pedagogisch Werk. Omdat je vraagt naar kinderopvang neem ik aan dat je belangstelling meer naar PW uitgaat dan naar MZ.
PW3 is een vakopleiding waarmee je werk kunt zoeken in de kinderopvang. Met PW4 word je gespecialiseerd beroepsbeoefenaar en kun je bovendien eventueel doorstuderen aan het HBO. Met niveau 4 draag je meer verantwoordelijkheid. Je kunt op niveau 4 ook kiezen voor PW4 Jeugdzorg. Dan richt je je dus op een iets oudere doelgroep.
Via de links hieronder kun je veel informatie vinden over de verschillende opleidingen.