Ik heb de erkeerde studiekeuze gemaakt. Hoe kan ik dit het beste aan mijn ouders uitleggen. Zie uitleg...

Het is een studie waar mijn hele omgeving altijd al wist dat ik dit wou doen. Het was ook altijd mijn droom... Maar ik merk nu gewoon datdit het niet meer is. Mijn ouders zijn erg trots op mij wat het dus super lastig maakt... Ik wil straks denk ik met mn pa praten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ken de situatie. Mijn ouders waren ook heel trots op mij toen ik begon met de lerarenopleiding wiskunde. Een nieuwe docent in de familie. Maar ik merkte na 1,5 jaar dat de lerarenkant niet voor mij weggelegd was. Ik moest toen vertellen aan mijn ouders dat ik wou stoppen. Ik was vooral bang voor de reactie van mijn vader, hoe zou hij reageren.

Ik heb het ook eerst aan mijn moeder vertelt en later aan mijn vader, terwijl mijn moeder erbij was. Mijn vader was teleurgesteld, maar trots dat ik een beslissing heb genomen over mijn toekomst.

Het beste wat ik je mee kan geven is: vertel je vader wat het probleem is, dus vertel dat je droom verandert is. Dat je iets anders wilt doen. Dat de opleiding niet langer mee bij je past. Dat je wilt stoppen. Het is zeer moeilijk om zo'n gesprek te beginnen, maar hij is je vader. Hij zal het begrijpen. Maak het duidelijk aan hem dat de weg die je nu volgt niet de weg naar gelukkigheid is. Ouders willen je altijd blij en gelukkig zijn.

Succes, en hopelijk vind je een andere goede opleiding..

Laatste mededeling: Je kunt altijd aangeven dat er genoeg studenten in Nederland zijn die stoppen op elk willekeurig moment, dat het normaal is dat je keuzes veranderen na mate je ouder wordt.

Ik ben 1 van die talloze studenten die stoppen om een bepaalde reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat helpt is dat je al duidelijk hebt wat je wél wil gaan doen. Zo kan je na het ' slechte' nieuws het ' goede' vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon eerlijk uitleggen, dat het je tegenvalt nu je ermee bezig bent, dat het anders is dan je verwachtte. heb je al bedacht wat je wel wil gaan doen? Lijkt me heel belangrijk als je dat al kunt vertellen
11 jaar geleden
hee jeroen lastig parket maar ken het gevoel.wees gewoon eerlijk en hou het rustig en probeer een goed verhaal af te steken met een gegronde reden waarom het voor jou niet werkt. heel veel suc6 met je ouders
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn dochter had haar hele leven geroepen dat ze kapster wilde worden. Na de Mavo dus naar de kappersschool. Na een half jaar ontdekte ze dat ze het vreselijk vond. Ze heeft dat toch maar tegen me gezegd en samen hebben we een oplossing gezocht. Ze heeft dat jaar afgemaakt want ik had dat jaar al betaald en intussen gezocht naar een andere opleiding. Het is allemaal goedgekomen. Ga met je ouders praten. Zij willen toch niet dat je ongelukkg bent? Veel succes.