Wat zijn de rechten en plichten van een Hogeschool vanuit een juridisch standpunt gezien?

Mag een Hogeschool een student weigeren om door te gaan naar het volgende jaar door een tekort aan punten? Mag deze eisen stellen hieraan? Je betaalt zelf het collegeld en je hebt dan recht op les en het kunnen maken van toetsen om uiteindelijk een diploma te krijgen. Mag je dan niet zelf bepalen dat je bijv de vierdejaars toetsen als eerste doet etc. als je daar slim genoeg voor bent? Kan je niet in 2 jaar ipv 4 afstuderen als je alles een beetje tegelijk doet etc.?

Kortom is het mogelijk voor de Hogeschool om je te binden aan regels en je zo onnodig studievertraging te doen oplopen (bijv tekort 2 punten, eisen aan het stage mogen lopen, steeds nieuwe vakken verzinnen of oudere vakken splitsen in twee verschillende waardoor je als je moet herkansen en moet blijven doorstuderen tot in de eeuwigheid, eisen aan minor, eisen aan maximale herkansingen, eisen aan maximaal blokken lessen volgen enz)

Wat kan allemaal en wat niet?
BTW ben geen luie student met een enorme achterstand.

Dank

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, natuurlijk mag de Hogeschool dat, er zijn aan het begin van het jaar, afspraken gemaakt over de normering van de toetsen, over het algemeen worden die bijgesteld naar verhouding van het behaalde resultaat van een toets, zitten er te moeilijke onderdelen in, dus de meeste leerlingen hebben dat onderdeel met negatief resultaat afgelegd, dan wordt of de vraag geschrapt, zodat de minpunten niet meetellen, of de normering wordt aangepast.

Antwoorden (1)

Ja natuurlijk mag een Hogeschool eisen stellen aan de student, de opleiding dient een student met kennis af te leveren aan het einde van het vierde jaar, je moet klaar zijn voor het vak wat je wilt gaan uitoefenen.
In 2 jaar doen wat over 4 jaar geplant staat? Nee dat is niet mogelijk, het aantal stage uren is daar te groot voor, wat ook nodig is om je voor te bereiden op het beroep, dat je ooit wilt gaan uitvoeren. Het vakkenpakket wordt aangepast aan de vraag of de noodzaak van kennis, daar is dus ook geen aanpassing mogelijk. Het puntensysteem is ook zo bedacht, dat de student voldoende kennis bezit, om de opleiding met succes voort te kunnen zetten. De Hogeschool is geen vakantieoord waar je kunt doen waar jij op dat moment zin in hebt, jij zal je moeten aanpassen aan hun programma, jij hebt die keus gemaakt en zal daar dus voor moeten betalen, om ooit een mooie baan, inclusief een mooie toekomst op te kunnen bouwen.