Mag je werkgever in overleg met jou minder uitbetalen dan het minimumloon?

Stel dat je op latere leeftijd een afspraak met je werkgever wilt maken om genoegen te nemen met minder loon zodat je langer in dienst zou kunnen blijven omdat je anders ' te duur' wordt. Zou zoiets volgens de wetgeving mogen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee. Het heet niet voor niets het "wettelijk minimumloon". Voor iedereen vanaf 23 jaar is dat gelijk. Uiteraard naar rato van het aantal gewerkte uren; de wet geeft voltijdsbedragen per maand en per week.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is nu eur 1524,60 per maand.

Toegevoegd na 5 minuten:
Eur 351,85/week en eur 70,37/dag.

Toegevoegd na 34 minuten:
NB: gaat het om een loonsverlaging die niet leidt tot een lager loon dan het wettelijk minimumloon dan is dat (o.a.) toegestaan als werkgever en werknemer dit contractueel overeenkomen (en een eventuele CAO dit niet verbiedt).
Computoon
8 jaar geleden
Als dat zou mogen krijg je oneerlijke situaties. Een werknemer kan dan zeggen tegen 2 kandidaten wie wil voor het minste werken en zo de 2 tegen elkaar laten opbieden voor een lager loon.