Mag een leraar je weigeren om getypt werk?

Ik vind het nogal fijn om mijn huiswerk uit te typen(maakwerk). Nu is mijn vraag, mag een leraar dat afkeuren? (en 'dwingen' om met de hand dat soort dingen te maken)

p.s Er zijn voor zover ik weet geen regels die het verbieden, en dyslecten mogen het ook.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als een leraar je een opdracht geeft als huiswerk en verlangt dat dat handgeschreven moet zijn dan heeft dat 2 belangrijke redenen. 1. Als je met de hand schrijft neem je de leerstof veel beter op. Als je nl. met de hand schrijft dan moet je veel meer nadenken bij hetgeen je opschrijft en ben je er ook onbewust veel intensiever mee bezig. De hersenen leggen dan sneller de verbanden mbt de leerstof waardoor je het sneller en beter gaat begrijpen. 2. Het bevorderd je schrijftechniek en hand motoriek. Ook dit is belangrijk. Veel jonge mensen kunnen tegenwoordig al niet eens meer normaal leesbaar schrijven omdat het toetsenbord dat heeft overgenomen. Dus het is helemaal in jouw belang dat hij dat verlangt en het is een bewezen educatief feit dat opschrijven de beste resultaten geeft. Dat het voor dyslectici anders ligt komt omdat die een herkennings stoornis hebben voor het geschreven en gedrukte woord. Zij zien letters anders dan niet dyslectici. Bijvoorbeeld kunnen zij de b en de d niet van elkaar onderscheiden of zien het verschil niet in de C en de G. Daardoor kunnen zij al helemaal niet of heel slecht begrijpend lezen en schrijven. Dat daar voor hen dan speciale andere methoden zijn ontwikkeld, daar mag jij je niet op beroepen.

Ja, je handschrift is herkenbaar, typewerk ziet er altijd hetzelfde uit, dus iedereen kan je huiswerk dan wel gemaakt hebben, schijf dus gewoon met een pen je huiswerk en type het voor jezelf nog eens uit, als je dat prettig vindt.

Volgens mij zijn hier geen regels aan verbonden. Het is meestal aan de docent hoe hij het wil hebben. Optie 1: Misschien dat je eens in het schoolreglement kunt kijken of er iets over vermeld staat. Optie 2: Vraag de docent om uitleg waarom hij niet wil dat je het typt en misschien dat je kunt overleggen of hij een ''uitzondering'' wil maken. Optie 3: Ga naar je afdelingsleider/teamleider en leg hem de kwestie voor. Eens luisteren wat hij hierop te zeggen heeft. mvg

Een leraar mag heel veel, zeker als hij vermoed dat je het kopieert van een ander zodat maar 1 persoon in de klas het maakwerk hoeft te maken want dat is vaak de reden. Praat met je leerkracht, kom met goede argumenten en dan is het afwachten maar ja de leerkracht mag dit van je vragen.

De leraar kan het op zig niet weigeren. Maar ik zou het niet doen want dan weet de leraar het niet zeker of jij het wel gemaakt hebt, en niet iemand anders of de computer.

ja dat mag hij

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100