Dat hang af van een aantal factoren.
Allereerst speelt het opleidingsniveau een rol. Via het VWO naar een universitaire opleiding gaan vergroot de kansen op de arbeidsmarkt, terwijl een HBO-opleiding meestal een iets langere en moeilijker weg inluidt.

Vervolgens is het ook belangrijk te weten wat voor therapeut je precies wilt worden. Er zijn veel verschillende soorten gedragstherapeuten, waaronder orthopedagogen, groepstherapeuten, sociale werkers op scholen en bedrijven, en zelfs relatietherapeuten.

Afhankelijk van het doel kun je op verschillende niveaus verschillende opleidingen doen. Op universitair niveau kun je bijvoorbeeld denken aan sociologie, antropologie, psychologie of pedagogische wetenschappen.
Op HBO-niveau kun je denken aan toegepaste psychologie, Maatschappelijk werk en dienstverlening en Creatieve therapie.

Vervolgens is het belangrijk stage te lopen, maar vaak wordt dit inbegrepen in de opleiding. Daarna is het een kwestie van solliciteren of een eigen praktijk opzetten.

Zoals je ziet ga ik er in mijn antwoord van uit dat je minderjarig bent en nog een opleiding moet gaan volgen. Mocht je volwassen zijn, kun je reageren, dan zal ik mijn best doen een alternatief antwoord te geven.