Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben 17 en heb gekozen voor de verkeerde opleiding. Ik weet niet wanneer ik op een andere school kan instromen. Kan ik een tussenjaar doen?

Ik heb gekozen voor een verkeerde mbo opleiding en wil er graag zsm af. Nu wil ik terug naar het vmbo om kaderberoeps te gaan doen en daarna de opleiding fotografie te doen. Wat als ik niet meteen kan instromen? kan ik dan een tussenjaar doen? Ik word in Januari 18.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allereerst met je ouders en decaan (heet dat zo op mbo?) bespreken, je "denkt" nu dat je weet wat je wilt, wie heeft je vorige richting gekozen, want je moet het nu wel zeker weten, denk ik :)
terug naar het vmbo lijkt slim en je zult moeten praten over de opleiding fotografie, is er nog een plekje ?
ga er maar eerst over praten met iedereen.
ik hoop voor je dat het lukt. succes!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Een jaar terug? Je hebt toch al een VMBO-diploma? In veel gevallen kan je in februari met een andere MBO-opleiding beginnen. Je hoeft dus neit terug.
Of heb je een basisberoepsgericht diploma en zit je nu op een niveau 2 opleiding? In dat geval kun je ook beter op het MBO blijven en zo snel mogelijk overstappen naar de opleiding die je wèl wilt. Als je VMBO basis hebt kun je niet terug naar het VMBO om in één jaar een kaderdiploma te halen. Je hebt daarvoor teveel gemist uit het derde jaar.
EN als je bijna 18 bent is het al helemaal niet aantrekkelijk om twee jaar op kader te zitten (klas 3 en 4)

Oftewel: ga zo snel mogelijk praten met je studieloopbaanbegeleider / coach op het MBO, om zo snel mogelijk de juiste stappen te zetten binnen het MBO. Veel ROC's hebben een speciale afdeling voor twijfelaars/switchers. Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb inderdaad vmbo basis. En als ik terug ga stroom ik in in de 3e vmbo kaderberoeps. En waarom is dat niet aantrekkelijk dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me voor jou niet erg leuk om als (bijna) 18-jarige tussen leerlingen van 14 jaar te zitten...
Op het VMBO waar ik werk zouden we je niet aannemen.
Het is een logischer route om binnen het mbo je hart te volgen. Binnen de grafimedia zijn ook opleidingen op niveau 2, waardoor je snel bezig bent met de praktijk en ook sneller door zult kunnen stromen naar fotografie op niveau 4. Het schooljaar is nu nog maar net begonnen, dus is overstappen vaak nog wel mogelijk.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing