Dat kun je het beste omschrijven als je weet wat het is.

Dat leer je op school of je googled het.
En dan krijg je hele mooie omschrijvingen, zoals deze:

Een agglomeratie (ook wel stedelijk gebied genoemd, maar die term kan ook naar een algemener begrip verwijzen) is een aaneenschakeling van nederzettingen, verspreid over verschillende steden en dorpen, waarvan de inwoners zich gedragen alsof zij in één stad wonen. Dat wil zeggen dat de bewoners wonen, werken, winkelen en recreëren in verschillende delen van de agglomeratie en zich in hun dagelijks leefpatroon veelvuldig binnen de agglomeratie verplaatsen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Agglomeratie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De makkelijkste omschrijving vond ik in het online woordenboek van Van Dale: stad met haar voorsteden.

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=agglomeratie&lang=nn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een agglomeratie is een groep steden of dorpen die vlak bij elkaar liggen, meestal rond een grote plaats. Ze liggen zo dicht bij elkaar, dat het lijkt alsof het één grote stad met diverse wijken is. Er kunnen soms rivieren, wegen of weilanden tussen de verschillende plaatsen liggen. Maar ze bevinden zich dicht genoeg bij elkaar voor de mensen om bijvoorbeeld te gaan werken, naar school te gaan, te sporten, en te winkelen in de andere plaatsen van de agglomeratie. De bewoners beschouwen het als één grote stad. Meestal werken die gemeentes (dus ook de burgemeesters en wethouders) veel samen. Zo'n samenwerkingsverband wordt dan een "plusregio" genoemd.
Amadea