Word je in Belgie automatisch toegelaten op de universiteit?

Er is mij verteld dat je in België geen HBO propedeuse/VWO diploma/HBO diploma nodig hebt om toegelaten te worden op de universiteit. Klopt dit? Op de site van de universiteit Gent kan ik er vrij weinig uit opmaken. En wat voor diploma heb je dan wel nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Onder Toelatingsvoorwaarden bacheloropleiding op de site van de Universiteit van Gent en dan onder Buitenlandse studiebewijzen - rechtstreekse toelating staat voor Nederland:
een Nederlands of Surinaams diploma “Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs” (VWO);
een Nederlands “Getuigschrift van met goed gevolg afgelegd propedeutisch examen”;
een Nederlands “Getuigschrift Propedeuse Hoger Beroepsonderwijs”;

Verder is er dit nog te lezen:

Geen diploma secundair onderwijs

Kandidaat-studenten die niet voldoen aan de vermelde toelatingsvoorwaarden m.b.t. diploma kunnen, na een toelatingsonderzoek, toelating verkrijgen om zich in te schrijven voor een bacheloropleiding. Een specifieke procedure regelt dit onderzoek. Op voorwaarde dat aan de geldende taalvoorwaarden is voldaan, kan het toelatingsonderzoek worden aangevraagd door:

kandidaat-studenten die niet aan de voormelde toelatingsvoorwaarden voldoen: op voorwaarde dat ze minimaal de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt;
- virtuozen (zijnde personen die een bepaalde discipline op uitzonderlijke wijze beheersen): zonder leeftijdsbeperking;
- vluchtelingen en ontheemden: zonder leeftijdsbeperking.

Misschien gelden er andere regels op andere universiteiten van België.