door de leraar vastgepakt bij haar arm en door de klas meegesleept met haar voeten van de grond naar haar plaats, moet ik aangifte doen?

tijdens het slepen botste haar lichaam tegen de tafels in de klas ,bij haar plaats werd ze klem gezet tussen tafel en stoel ,de leraar dacht nl dat ze expres iemand trapte, maar dit ging per ongeluk zegt ze ,
wat nu.... kan en moet ik aangifte doen?, en is dit wijs voor mijn dochter, om het bij de politie tot in detail te moeten vertellen? het is geen "probleem kind" ze is niet brutaal ,en lokt gewoonlijk geen ruzies uit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (10)

Als je zo aangepakt word dan vind ik het toch wel een vorm van mishandeling. Het is jammer dat die leraar het niet goed gezien heeft en dat uw dochter het niet uit heeft kunnen leggen wat ze deed en waarom. Maar ik zou wel aangifte gaan doen want dit soort gedrag van een leraar is niet normaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk ook niet dat die leraar zomaar uit het niets een leerling vastgrijpt. Heeft jouw dochter echt eerlijk gezegd wat er aan de hand was?Misschien deed ze mee met een groepje, en was zij de spreekwoordelijke druppel
Ik zou geen aangifte doen, maar de leraar zijn visie vragen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze had blijkbaar wel getrapt (per ongeluk?) en zat niet op haar plaats, dus helemaal lief en braaf was ze niet.
anneliez
11 jaar geleden
zoiets dacht ik ook al ja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij deze is een leerkracht dus een wetgevende macht, een rechterlijke macht en een uitvoerende macht in één. Het vastgrijpen is één verhaal maar het door de klas slepen van een leerling is buiten alle proporties. - dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom moest er (blijkbaar) gesleept worden? De jongedame moest naar haar plaats en deed dat niet vrijwillig? Waarom niet? Meesters wil is wet in de klas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een heerlijk, helder en duidelijk antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AdrieK
Dit maakt dus mijn reactie de waarheid, iets wat de Nederlandse regering zelfs niet kan.
We hebben juist de politie voor dergelijke zaken zodat er duidelijkheid blijft in onze samenleving, politie die onderzoek doet of er geen wetten zijn overtreden.
Gelijk aangifte doen is een heel groet stap. Ik denk dat in deze situatie eerst een gesprek met de directie beter op zijn plaats is, maar een leerkracht moet wel met zijn/haar vingers van de leerlingen afblijven.

Toegevoegd na 32 seconden:
groet moet zijn grote.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach... we willen allemaal dat leerlingen weer respect voor de leraar gaan krijgen. Als een leerling dan niet op zijn (haar) plaats zit en een andere leerling trapt (per ongeluk of niet) is het niet meer dan terecht dat de leraar ingrijpt. Hoe hardhandig dat mag is aan de leraar zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leraar mag niet hardhandig handelen wanneer hij dat niet wilt. Hij mag de leerling niet pijn doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leraar mag niet hardhandig handelen wanneer hij dat wilt. Ook al zat ze niet op haar plaats.
De leraar kan haar uit de klas sturen. Maar de leraar mag niet haar pijn doen. *
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon stevig vastpakken bij een arm en haar op haar plaats zetten moet kunnen. Als de leerling dan tegenspartelt en daardoor tegen allerlei tafels aanstuitert veroorzaakt ze dat zelf: In de klas heeft ze zich maar te gedragen.
Aangifte doen bij de politie lijkt mij iets dat gedaan moet worden, als er geen andere oplossing lijkt te zijn. Dus eerst overleggen met de betrokken leraar: Kan en wil hij zijn excuses maken en toegeven dat hij een fout of een foute inschatting heeft gemaakt?

Daarna, als deze eerste stap niet het gewenste resultaat oplevert, overleggen met een vertrouwenspersoon op de school. Levert dat niets op, dan overleggen met de schoolleiding.

Een vierde mogelijke stap is een klacht indienen bij de Inspectie. Levert dit ook (op korte termijn) niets op, dan kan nog altijd aangifte worden gedaan bij de politie.
Antoni
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
- Als de leraar niet fout zat, zal dat waarschijnlijk al blijken uit het gesprek met hem. Zo had ik mijn antwoord bedoeld. Ik ken te weinig details van deze zaak, om te kunnen beoordelen of het verhaal van de vraagsteller juist of onjuist is. Ik geef hem het voordeel van de twijfel. Aangifte doen blijft in ieder geval een uiterste middel, maar al eerder kan blijken, dat dit helemaal niet nodig is. Dát was de vraag: "moet ik aangifte doen?".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de leerkracht niets misdaan heeft zal dat blijken uit het politieonderzoek, zij zijn diegene die in Nederland het onderzoek doen naar strafrechtelijke zaken.
Dus aangifte doen zodat er een gedegen onderzoek opgestart wordt en zonodig de leerkracht vrijpleit.
Zo te horen heb je het verhaal van je dochter te horen gekregen.
Je kent nu dus haar 'versie' van het verhaal.
Iemand 'per ongeluk trappen' zou al iets moeten zeggen over de situatie in de klas, en de betrouwbaarheid van je dochters verhaal.
Hou oud is je dochter eigenlijk? Welke vorm van onderwijs bezoekt zij?

Als ik het verhaal zo lees, is het eerste dat ik vermoed dat er een leraar tot wanhoop is gedreven. En jouw dochter is daar in dit geval degene geweest die hij uiteindelijk heeft aangepakt.

Ga eens met de leraar praten, eventueel met de vertrouwenspersoon van de school of iemand van de directie erbij. Dochter ook meenemen.
Laat de leraar zijn verhaal doen, en houd dan de reactie van je dochter goed in de gaten.
Op die manier kom je er achter wie er de waarheid spreekt en wie deze heeft vervormd, aangezet of afgezwakt.

Aangifte zou ik zeker niet doen. Op de eerste plaats vind ik niet dat er sprake is van werkelijke mishandeling (als het verhaal van je dochter al klopt) al verdient het geen schoonheidsprijs.
Op de tweede plaats weet je helemaal niet of het verhaal van je dochter uberhaupt klopt.

Kortom: Neem contact op met de school van je kind, en laat de leraar ook zijn zegje doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weldoordacht antwoord
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ook van mij
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goed gerelativeerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een $ teken van mij in plaats van een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ De leraar hoeft helemaal niet tegen overspannenheid aan te zitten want ik geef het je te doen om orde in de klas te handhaven in deze tijd met ouders die al om een zucht verhaal willen halen,zo krijg je kinderen die denken alles maar te mogen en kunnen doen.
Kristal
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sluit me ook aan bij de plussers! +1.
Dit lijkt mij ook de beste aanpak bij dit voorval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal goed en ik sluit me ook nog eens aan bij Maria... De juf van mijn oudste in groep 1/2 heeft de ouders jaren en jaren geleden al eens uitgelegd dat MOCHT je een verhaal van je kind horen waarbij je denkt oeioei... kom dan EERST naar haar kant om haar verhaal te horen! En dat geldt ook voor pubers! Nooit zomaar aannemen dat je dochter helemaal de waarheid spreekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100 % plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij
zeer waardevol antwoord!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd eerst praten met de mensen die er echt bij waren, voordat je naar de politie stapt. Plusserdeplusplusplus. Ouders: please doe dat, ook al denk je dat je weet hoe de vork in de steel steekt. Kinderen zijn kinderen met hun eigen bijzondere kijk op de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wel een vorm van mishandeling maar ik geef toch een plus omdat ik de rest van het antwoord wel heel goed vind en je zal maar zo'n leraar of lerares zijn die zo'n klas onder controle moet zien te houden.
Ik denk niet dat aangifte doen helpt.
Dus nee geen aangifte.

Die leraar is verder wel zijn boekje te buiten gegaan en dient dus aangesproken te worden allereerst door jou en ook met de schoolleiding.

Verder is het wel van belang hierbij in hoeverre dit verhaal niet alleen het verhaal van je dochter is.
Je zou ook klasgenoten kunnen vragen wat er gebeurt is voordat je de leraar aanspreekt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het stukje toch beter lezen dan, vragen bij klasgenoten en leraar aanspreken.
Ik zeg niet dat ie aangevallen moet worden er staat ook bij in hoeverre is dit niet het verhaal van dochter alleen.
Volgens mij trekken jullie te snel conclusies
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als leerlingen elkaar trappen is het terecht dat de leraar ingrijpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En om onderzoek te doen naar dergelijke zaken hebben we politie.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Politie? Omdat een leerling op haar plek gezet is? Vandaar dat ze geen tijd hebben om boeven te vangen! Dit kun je heel goed oplossen tussen leraar, leerling en eventueel de schoolleiding.
Aangifte doen, dit kan leiden tot ontslag. Niet over je heen laten lopen. Wordt hier niks aan gedaan? zal hij het de volgende keer weer doen, en misschien erger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst maar eens een gesprek met de leraar, en de mentor van de leerling. Grote kans dat er niet zo heel veel aan de hand was, maar als blijkt dat dat wel zo was kunnen er altijd nog maatregelen genomen worden, desnoods tot en met aangifte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Degenen die hier (terecht) niet over zich heen liet lopen was de leraar. In de klas horen leerlingen op hun plaats te zitten, en elkaar niet te trappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, geweld tegen kinderen is nimmer toegestaan, als ouder mag je zelfs geen opvoedende tik verkopen waarom mag een leerkracht danwel enige vorm van geweld gebruiken.
Vastpakken bij de arm oke, door de klas heen "sleuren" is uit den boze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theodbn, zowel hier als in je antwoord vergeet je een ding: Hoe betrouwbaar is de informatie van een kind dat mot heeft gehad op school, omdat ze de boel zat te verstieren??!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind ook dat de leraar te ver is gegaan maar toch vind ik dat er geen aangifte gedaan moet worden. Althans niet in eerste instantie. Er moet eerst met de leraar en de scholleiding gepraat worden en pas daarna moet beslist worden of aangifte nog wenselijk dan wel nodig is.
Zonder meer klacht neer leggen bij schoolbestuur en aangifte doen bij politie.
Als ouder mag je je kind nog geen opvoedende tik geven, dan is een dergelijke gedrag buiten alle proporties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies.
Klacht in dienen bij het schoolbestuur met een kopietje naar de leraar. De politie zal hier niks mee kunnen. Zij kunnen wel advies geven. En ook de grens aangeven wat wel en niet mishandeling is. De politie kan het anoniem behandelen.
Meld misdaad anoniem en kindertelefoon zijn juist voor dit soort situatie en dilemma's opgericht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord op de vraag moet je aangifte doen:
Geen aangifte doen, daarmee is het conflict niet opgelost namelijk en dat is juist de belangrijkste les die jij je dochter hier zou mee kunnen geven:

je kunt beter met je dochter en de leraar in gesprek gaan. Ik denk dat je door samen in gesprek te gaan, dus jij, leerkracht en je dochter, tot een oplossing kunt komen. Want dat er iets niet lekker loopt mag duidelijk zijn, anders was het niet tot deze uitbarsting gekomen.

Tijdens het gesprek moet je naar voren willen halen wat is de aanleiding geweest, wat was het gevolg en hoe nu verder. Jou dochter moet snappen dat leerkrachten ook mensen zijn die ook wel eens tot het randje getergd worden en door onmacht uit hun slof kunnen schieten. Wel vind ik dat de leerkracht toe kan geven dat het net een stap te ver is gegaan, ondanks de gebeurtenissen vooraf de uitbarsting.

Als dat duidelijk is bij beide partijen: Hoe nu verder om dit soort praktijken in de toekomst niet weer te krijgen? Duidelijke afspraken maken waar iedereen het mee eens is en die er voor zorgen dat het niet meer zo ver oploopt als nu. Elkaar de hand schudden en het afsluiten.

Zo leert je dochter ook hoe conflicten uitgepraat moeten worden. Ze zal tenslotte vaker in haar leven in conflict komen met mensen en dan weet ze hoe ze het zou kunnen aanpakken. Bij een aangifte zal de leraar mss "straf"krijgen, maar daarmee is het conflict nog niet opgelost.

Succes